Intertestamentális kortörténet
Két évezreddel ezelőtt az Ószövetség és az intertestamentális kor talajából táplálkozó Keresztelő János útkészítése, majd Krisztus fellépése és a keresztyén ősgyülekezet új értékeket teremtett a tradíció biztos és mindenki által elfogadott, becses alapjain. Ennek az új értéknek a megszületése egy hosszabb folyamat eredménye; s ahol folyamatról beszélünk, ott szintén az ó és az új kapcsolatáról van szó.
A Krisztus előtti bő három évszázad folyamán olyan változások mentek végbe a zsidóság kebelében, amelyek messzemenően hozzájárultak a palesztinai és a diaszpórában élő zsidó közösségek lelki-szellemi arculatának átformálódásához. Ez a kor igen-igen mozgalmas volt, és ennek szellemi-kegyességi örökségéből nőtt ki a keresztyénség és a rabbinista zsidóság.
Általános célkitűzés: a hallgatók ismerkedjenek meg az intertestamentális kor történetével, társadalmi, gazdasági, politikai változásaival, irodalmával, zsidó kegyességi irányzataival.
Sajátos célkitűzés: a hallgatók ismerkedjenek meg az intertestamentális kor teológiai gondolkozásának fejlődésével és árnyaltságával.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
A hallgató képes látni az Ószövetség és Újszövetség közötti szoros kapcsolatot, Jézus Krisztus tanításának sajátosságait, illetve azt is, hogy Jézus tanítása mennyire aktuális a felekezeti és társadalmi együttélés vonatkozásában.Általános kompetenciák
A hallgatók képesek meglátni az ószövetségi teológiai gondolkodás továbbfejlődését az intertestamentális korban, illetve annak hatását az újszövetségi tanításra.Óraszerkezet
-
A Makkabeusok kora: a kor előzményei, a Makkabeusok I. könyve, a Makkabeusok uralma és hanyatlása
-
A Makkabeusok mozgalmának teológiai háttere: törvényhűség, „buzgalom”. 1Makk jellegzetességei
-
A Septuaginta: létrejötte, jellegzetességei és jelentősége
-
A szadduceusok. Az irányzat kialakulása, élet- és szemléletmódjuk. A farizeusok. Az irányzat kialakulása, élet- és szemléletmódjuk
-
A farizeus irányzat életvitele, radikális megmozdulásaik. A farizeus és szadduceus kegyesség összehasonlítása
-
Az esszénus irányzat. Források. A qumrani közösség kialakulása és története
-
A qumráni közösség életvitele, belső szervezete és szabályaik és vallási eszméik
-
A qumráni közösség iratai és írásmagyarázási módszerük
-
Az ‛ám há-’árec irányzat, gondolkodásmódjuk és életvitelük, újszövetségi vonatkozások
-
Az egyiptomi therapeuták. A mozgalom kialakulása és életvitelének bemutatása Alexandriai Philón munkái alapján
-
Az egyiptomi therapeuta mozgalom sajátosságai (meditáció, írásmagyarázás, himnuszéneklés). A qumráni esszénus és therapeuta kegyesség összevetése
-
A zélóták. A mozgalom forrásai. Megnevezéseik. Az irányzat kialakulása és története
-
A zélóta mozgalom eszméi. A mozgalom jellemzői: törvény és templom iránti buzgóság, együttműködés Istennel. A zélóták és az Újszövetség.
-
A megismert kegyességi irányzatok összevetése. Jézus tanítása és a kegyességi mozgalmak.
Ismétlő, interaktív óra: a kegyességi irányzatok szintetikus áttekintése.
Időbeosztás
Heti oktatási idő
- 2 óra/hét (Kurzus: 2 | Szeminárium: 0 | Gyakorlat: 0)
- 28 óra/szemeszter (Kurzus: 28 | Szeminárium: 0 | Gyakorlat: 0)
Szorgalmi idő
- A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő: 25 óra/szemeszter.
- További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen: 25 óra/szemeszter.
- Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítéséhez szükséges idő: 25 óra/szemeszter.
- Személyre szabott konzultáció: 1 óra/szemeszter.
- Szorgalmi idő összesen: 76 óra/szemeszter.
- Összesen: 104 óra/szemeszter.
Vizsgáztatás
Szóbeli vizsga: 1. a leadott anyagból; 2. az ajánlott deuterokanonikus és apokrif irodalomból választott olvasmány ismertetése.