Dogmatörténet II
A dogmatörténet a keresztyén teológiai gondolkodás fejlődésének elemzésével foglalkozó, a rendszeres és a történeti teológiai tárgykörök határán mozgó tudományág. Történeti jellegét a gondolkodás fejlődésének időrendi szemlélete, rendszeres teológiai jellegét pedig a tárgyalt témák határozzák meg. A második félév törzsanyagát a keresztyén gondolkodás negyediktől a nyolcadik századig terjedő korszakának, pontosabban az III–VII. egyetemes zsinatok körüli teológiai vitáknak és az azokban részt vállaló ókori teológusoknak a bemutatása képezi.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
A diák megismeri a dogmafejlődés folyamatát, és ennek segítségével képes lesz történelmi kontextusukban értékelni az egyházi hittételeket.Általános kompetenciák
A kialakult dogmatörténeti látásmódot felhasználva képes lesz saját kora számára időszerűen megfogalmazni a Szentírás üzenetének jelentőségét.Óraszerkezet
-
Az úgynevezett antiochiai iskola: korai képviselői; Tarszoszi Diodorosz élete és teológiai jelentősége
-
Mopszvesztiai Theodorosz élete és tanítása
-
Joannész Khrüszosztomosz élete, munkássága és teológiai jelentősége
-
A latin teológiai gondolkodás fejlődése 431-ig: Poitiers-i Hilarius; Hieronymus és a Vulgata; Ambrosius
-
A latin teológiai gondolkodás fejlődése 431-ig: Aurelius Augustinus élete és teológiai jelentősége
-
Alexandria és Antiochia nyílt krisztológiai konfliktusa: Alexandriai Kürillosz és Nesztoriosz; teológiai és egyházpolitikai csatározások
-
Kürillosz tizenkét anatémája, Edesszai Ibász levele, Kürillosz és az antiochiaiak krisztológiájának összehasonlítása
-
a 431-es efézusi zsinat és következményei
-
A monofizita vita I.: Küroszi Theodorétosz élete; a 448-as konstantinápolyi zsinat; Flavianosz hitvallása; az ortodox teológusok üldöztetése
-
A monofizita vita II.: Leó pápa és a Tomus ad Flavianum; a 449-es rablózsinat lefolyása és következményei; váratlan fordulat: Theodosius halála
-
A 451-es kalcedoni zsinat I.: a zsinat összehívása és Leó pápa tekintélye; a zsinat lefolyása a negyedik ülésig (Dioszkorosz kizárása és letétele, a Tomus ad Flavianum hivatalos elfogadása).
-
A 451-es kalcedoni zsinat II.: az ötödik üléstől a zsinat végéig (a kalcedoni hitvallás megalkotása és elfogadása; Küroszi Theodorétosz és Edesszai Ibász rehabilitálása; Jeruzsálem patriarkátusi rangjának rendezése)
-
A 451-es kalcedoni zsinat kánonjai; a 28. Kánon és az "új Róma" növekvő tekintélye; Dioszkorosz felemás elítélésének következményei
-
Az atyák korának alkonya
Időbeosztás
Heti oktatási idő
- 2 óra/hét (Kurzus: 2 | Szeminárium: 0 | Gyakorlat: 0)
- 28 óra/szemeszter (Kurzus: 28 | Szeminárium: 0 | Gyakorlat: 0)
Szorgalmi idő
- A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő: 50 óra/szemeszter.
- További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen: 15 óra/szemeszter.
- Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítéséhez szükséges idő: 7 óra/szemeszter.
- Személyre szabott konzultáció: 3 óra/szemeszter.
- Szorgalmi idő összesen: 75 óra/szemeszter.
- Összesen: 103 óra/szemeszter.
Vizsgáztatás
Szóbeli vizsga az órán elhangzottak és a kijelölt könyvészet alapján. A hallgatónak ismernie kell a tárgyalt témák alapfogalmait és hátterét, valamint a fontosabb óegyházi szerzők munkáit. A vizsgára való jelentkezés feltétele az előadásokon való jelenlét – 14-ből minimum 11 alkalommal.