Az etika a helyes emberi cselekvéssel foglalkozó tudomány. Leíró és előíró módon vizsgálja ennek motivációját, eszköztárát, célszerűségét, következményét, általánosítható mértékét mind egyéni, mind pedig közösségi vonatkozásban. Immanuel Kant a "hogyan kell cselekednünk?" problémáját további három kérdés összefüggésében tárgyalja: kicsoda az ember, mi módon ismerünk és mit remélhetünk? A jó cselekvésének a meghatározása tehát csak az antropológia, ismeretelmélet és a vallásos hit összefüggésében válaszolható meg - helyesen vallja ezt a morálfilozófia. A keresztyén etika kiinduló pontja azonban a kijelentés. Ennek megfelelően minden cselekvés motivációja és mértéke ez: "Járjatok méltóan az Úrhoz" (Kol 1,10). A tárgy célja annak tudatosítása, hogy az ember, aki egyszerre a természet és a kegyelem rendjében él, alapvetően erkölcsi lény. Amennyiben Isten kijelentett akaratában felismeri a jó tartalmát és azt embertársai közösségében gyakorolja, betölti rendeltetését; ellenkező esetben viszont elvéti azt.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
A hallgató megismeri az olyan alapvető etikai fogalmakat, mint szabadság, felelősség, lelkiismeret, norma, értékrend, tisztelet, autonómia, heteronómia, emberi méltóság; továbbá a moralitás különböző típusú értelmezéseit: Kant etikája, utilitarizmus, kontraktualizmus, stb. Megérti az általános erkölcstan és a keresztyén etika közös vonásait, valamint ezek elkülönítő jegyeit. Az elsajátított alapfogalmak és etikai szempontok alapján a hallgatók szemináriumi órák keretében az erényekre fókuszáló etika kulcsfogalmait dolgozzák fel, ezzel igazolva problémaérzékenységüket és a megértett elméleti anyag alkalmazásának a képességét.
Általános kompetenciák
A tárggyal való foglalkozás hozzásegíti a hallgatót annak a képességnek a kialakulásához, hogy egy adott élethelyzetben azonosítani tudja az erkölcsi dilemmákat, a sokszor egymásnak ellentmondó morális követelményeket; hogy biztos értékrend alapján felismerje a klasszikus- valamint a teológiai erények (bölcsesség, bátorság, igazságosság, mértékletesség; hit, remény, szeretet) valódi tartalmát, és ezek gyakorlatában igazi értékek teremtője lehessen.
-
Teológiai és/vagy filozófiai etika
1. Is there ethics without metaphysics, or morality without religion?
2. Ethical differences between theology and philosophy
3. Law under the order of grace: the core of Christian ethics
Seminar on virtues: Righteousness
-
Lienemann, Wolfgang: Grundinformation Theologische Ethik,
161-177 (17)
194-203 (10)
-
André, Comte-Sponville: Kis könyv a nagy erényekről,
77-108 (32)
-
Servais, Pinckaers: Séta az erények kertjében,
149-154 (6)
-
Etikatörténeti modellek I
1. Platón és Arisztotelész
2. Kant etikája
3. Utilitarizmus
Szeminárium az erényekről: A nagylelkűség.
-
Lienemann, Wolfgang: Grundinformation Theologische Ethik,
111-126 (16)
-
André, Comte-Sponville: Kis könyv a nagy erényekről,
108-128 (21)
-
Servais, Pinckaers: Séta az erények kertjében,
164-171 (8)
-
Etikatörténeti modellek II
1. A libertinista felfogás
2. Kontraktualizmus
3. Diskurzus-etika
4. Erény-etika
Szeminárium az erényekről: Az alázat.
-
Lienemann, Wolfgang: Grundinformation Theologische Ethik,
126-147 (22)
-
André, Comte-Sponville: Kis könyv a nagy erényekről,
173-183 (11)
-
Servais, Pinckaers: Séta az erények kertjében,
171-178 (8)
-
A Szentírás tekintélye etikai kérdésekben és az értelem autonómiája
1. Aktuális kérdések
2. A Szentírás etikai szemléletének korhozkötöttsége és egyetemessége
3. Bibliai ethosz és a tapasztalat
Szeminárium az erényekről: Az irgalmasság és a könyörület.
-
Lienemann, Wolfgang: Grundinformation Theologische Ethik,
177-193 (17)
-
André, Comte-Sponville: Kis könyv a nagy erényekről,
128-163 (36)
-
Servais, Pinckaers: Séta az erények kertjében,
302-308 (7)
-
Egyház és erkölcs a protestantizmusban
1. Egyházértelmezés
2. Az ekkléziológia etikai következményei
3. Az egyház erkölcsi szemléletének hatósugara
Szeminárium az erényekről: A türelem és kitartás
-
Lienemann, Wolfgang: Grundinformation Theologische Ethik,
225-244 (20)
-
André, Comte-Sponville: Kis könyv a nagy erényekről,
192-210 (19)
-
Servais, Pinckaers: Séta az erények kertjében,
220-227 (8)
-
Egyház és nyilvánosság
1. A világba küldött gyülekezet
2. Az egyház nyilvános tanúságtétele erkölcsi kérdésekben
3. Erkölcs és hitvallás
Szeminárium az erényekről: A tisztaság.
-
Lienemann, Wolfgang: Grundinformation Theologische Ethik,
244-272 (29)
-
André, Comte-Sponville: Kis könyv a nagy erényekről,
210-222 (13)
-
Servais, Pinckaers: Séta az erények kertjében,
234-239 (6)
-
A római katolikus szemlélet
1. Római katolikus morálteológia
2. Római katolikus társadalmi tanítás
Szeminárium az erényekről: A bölcsesség.
-
Lienemann, Wolfgang: Grundinformation Theologische Ethik,
273-284 (12)
-
André, Comte-Sponville: Kis könyv a nagy erényekről,
42-52 (11)
-
Servais, Pinckaers: Séta az erények kertjében,
272-279 (8)
-
Értékek és normák
1. Értékek
2. Normák
3. Az értékek és normák konfliktusa
4. Értékek és normák időbeni változása
Szeminárium az erényekről: A szelídség és jámborság.
-
Lienemann, Wolfgang: Grundinformation Theologische Ethik,
285-302 (18)
-
André, Comte-Sponville: Kis könyv a nagy erényekről,
222-234 (13)
-
Servais, Pinckaers: Séta az erények kertjében,
351-360 (10)
198-205 (8)
-
Vallás - jog - erkölcs a pluralisztikus társadalomban
1. A felségterületek behatárolása
2. Az elválsztás lehetetlensége
3. A megkülönböztetés szükségessége
Szeminárium az erényekről: A humor erénye
-
Lienemann, Wolfgang: Grundinformation Theologische Ethik,
302-319 (18)
-
André, Comte-Sponville: Kis könyv a nagy erényekről,
252-265 (14)
-
Servais, Pinckaers: Séta az erények kertjében,
329-333 (5)
-
A Hegyi Beszéd mint a keresztyén etika alkotmánya I
1. Bonhoeffer: Követés
2. Az olcsó/drága kegyelem
3. A feltétel nélküli követés
4. Mt 5 magyarázata
Szeminárium az erényekről: A Szentlélek ajándékai és a hála
-
Bonhoeffer, Dietrich: Nachfolge,
1-95 (95)
-
André, Comte-Sponville: Kis könyv a nagy erényekről,
163-173 (11)
-
Servais, Pinckaers: Séta az erények kertjében,
259-272 (14)
13-31 (19)
-
A Hegyi Beszéd mint a keresztyén etika alkotmánya II
1. Mt 6 magyarázata: az elrejtett élet, igazság, imádság, gondtalanság
2. Mt 7 magyarázata: a tanítványok elkülönülése és szolidarítása
Szeminárium az erényekről: A szeretet
-
Bonhoeffer, Dietrich: Nachfolge,
96-132 (37)
-
André, Comte-Sponville: Kis könyv a nagy erényekről,
265-348 (84)
-
Servais, Pinckaers: Séta az erények kertjében,
31-51 (21)
127-134 (8)
-
Bevezetés az etikába. Bibliográfia
-
Lienemann, Wolfgang: Grundinformation Theologische Ethik,
11-49 (39)
-
André, Comte-Sponville: Kis könyv a nagy erényekről,
28-42 (15)
-
Servais, Pinckaers: Séta az erények kertjében,
108-114 (7)
-
Keresztyén etika
1. Meghatározás
2. Alaptételek
3. A dogmatika és etika viszonya
Szeminárium az erényekről: A mértékletesség.
-
Lienemann, Wolfgang: Grundinformation Theologische Ethik,
49-75 (27)
-
André, Comte-Sponville: Kis könyv a nagy erényekről,
52-58 (7)
-
Servais, Pinckaers: Séta az erények kertjében,
227-234 (8)
-
A keresztyén ember vitatott szabadsága
1. Dogmatikai értelemben: nincs szabadság
2. Etikai értelemben: van szabadság
3. Determinizmus és indeterminizmus
4. A szabadság mint autonómia
5. A keresztyén szabadság és/vagy politikai szabadság
Szeminárium az erényekről: A bátorság.
-
Lienemann, Wolfgang: Grundinformation Theologische Ethik,
76-110 (35)
-
André, Comte-Sponville: Kis könyv a nagy erényekről,
58-77 (20)
-
Servais, Pinckaers: Séta az erények kertjében,
188-198 (11)
Időbeosztás
Heti oktatási idő
- 2 óra/hét (Kurzus: 1 | Szeminárium: 1 | Gyakorlat: 0)
- 28 óra/szemeszter (Kurzus: 14 | Szeminárium: 14 | Gyakorlat: 0)
Szorgalmi idő
- A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő: 20 óra/szemeszter.
- További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen: 10 óra/szemeszter.
- Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítéséhez szükséges idő: 10 óra/szemeszter.
- Személyre szabott konzultáció: 2 óra/szemeszter.
- Szorgalmi idő összesen: 42 óra/szemeszter.
- Összesen: 70 óra/szemeszter.
Vizsgáztatás
1. Szóbeli vizsga az előadásokon készített jegyzetek és a kiadott anyag alapján - 50%
2. Írásbeli dolgozat a bemutatott szemináriumi témáról - 50%