Az apologetika a teológiának az az ága, mely racionális érvekkel kívánja igazolni a keresztyén hit relevanciáját. Folyamatosan keresi a hagyományos keresztyén tanítás, valamint a kortárs gondolkodás közös nevezőjét és ennek nyelvi formáit, hogy így tegye érthetővé a beavatatlanok számára is a kijelentés valóságát. Így példáula II-III. századi apologéták hitvédő írásaikban messzemenően használták a görög filozófia fogalmait, és meggyőző érvekkel igyekeztek kimutatni a korabeli pogány vallásosság tarthatatlanságát. Az apologetika klasszikus témái: az istenbizonyítékok filozófiai kísérletei, a rossz problémája, a keresztyén hit és a modern tudomány viszonya, e hit egyetemesség igénye és partikularitása a világvallásokkal való kapcsolatában, világszemléleti modellek, ideológiák, kulturális jelenségek, stb. keresztyén kritikája. A kurzus célja bevezetést nyújtani ebbe a típusú gondolkodás- és érvelési módba.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
A hallgatók megismerkednek a patrisztikus kor apologetikai gondolkodásának jellegzetességeivel (Jusztinosz, Arisztidész), az újkori paradigmaváltás teológiai kihívásaival (tudomány és hit), valamint azokkal a problémákkal, melyek napjainkban akadályt képezhetnek a keresztyén hit útján (a rossz nagy problémája, a posztmodern szemlélet plurális viszonylagossága Krisztus kizárólagos igazságigényével szemben).
Általános kompetenciák
A kurzus hozzásegíti a hallgatót ahhoz a meggyőződéshez, hogy hite emelt fővel vállalható és vallható értelmes hit, mely a teremtett világ, az ember és a társadalmi valóság törvényszeűségeinek a szövetében is hitelre méltónak bizonyul: megállja a helyét ebben a világban, noha eredete nem e világból való. Megérti, hogy nem az ateizmus az egyetlen szellemi magatartás, mely intellektuális becsületességgel vállalható (ahogyan azt az új ateizmus hirdeti), hanem ellenkezőleg: az életigenlés, mely az élet Istenére néző hitből fakad. Ugyanakkor az érvek és ellenérvek ütköztetése során ráeszmél az ember hitvilágának sokszínűségére, miközben a másság iránt toleranciát és elfogadást tanul, hisz tudja: nem neki kell beteljesítenie Isten országát e földön.
-
Mi az apologetika?
1. Az apologetika fogalma
2. A hitvédelem pezsgése
a. a patrisztikus korban
b. a modern korban
c. a posztmodern korban
3. Bibliográfia ismertetése
Szeminárium - C. S. Lewis: A bánatról
-
Visky Sándor Béla: Bizalom a határon. Teológiai esszék és tanulmányok,
7-234 (228)
-
Timothy R., Phillips, Dennis, Okholm: Apologetica crestină în lumea postmodernă,
25-55 (31)
-
Rupert, Shortt: God's Advocates. Christian Thinkers in Conversation,
1-24 (24)
-
Alister, McGrath: Híd. Új utak az apologetikában,
87-106 (20)
-
Az érintkezési pontok kérdése
1. A Barth-Brunner vita apologetikai jelentősége
2. A hitvédelem alapja: Isten emberi nyelven nyilatkozik meg
3. A természeti teológia viszonylagos érvénye Kálvin gondolkodásában
4. Ismernünk kell a hitvédelem címzetteit
Szeminárium - C. S. Lewis: Az öröm vonzásában
-
Alister, McGrath: Híd. Új utak az apologetikában,
15-55 (41)
-
Kálvin János: Institutio. A keresztyén vallás rendszere,
33-71 (39)
-
McGrath, Alister: Bevezetés a keresztény teológiába,
155-157 (3)
-
Az érintkezési pontok megnevezése és elemzése
1. Kielégítetlen vágy
2. Emberi racionalitás
3. A világ rendezettsége
4. Az ember erkölcsisége
5. Egzisztenciális szorongás és elidegenedés
6. A végesség és halandóság tudata
Szeminárium - C. S. Lewis: A nagy válás
-
Alister, McGrath: Híd. Új utak az apologetikában,
57-86 (30)
-
David, Randall: Why I am Not an Atheist. Facing the Inadequacies of Unbelief,
21-37 (17)
-
A hitet gátló tényezők meghatározása
1. Intellektuális akadályok
2. Történelmi előítéletek
3. A tekintély kérdése
4. Viszonylagosság és vágy a tökéletes bizonyosságra
5. Az identitás feladásának a problémája
Szeminárium - C. S. Lewis: Az emberiség felszámolása
-
Alister, McGrath: Híd. Új utak az apologetikában,
107-150 (44)
-
David, Randall: Why I am Not an Atheist. Facing the Inadequacies of Unbelief,
93-113 (21)
-
Rupert, Shortt: God's Advocates. Christian Thinkers in Conversation,
1-43 (43)
-
A hit útjában álló értelem
1. Isten mint vágyak kivetítése (Feuerbach, Freud)
2. Hogyan lehetséges a simul Deus et hominum?
3. Megváltás - miből, miért, hogyan?
Szeminárium - C. S. Lewis: Keresztény vagyok
-
Alister, McGrath: Híd. Új utak az apologetikában,
151-158 (8)
188-218 (31)
-
Timothy R., Phillips, Dennis, Okholm: Apologetica crestină în lumea postmodernă,
55-69 (15)
-
Norman, Geisler: Apologetica crestina,
365-390 (26)
-
A szenvedés problémája mint apologetikai kérdés I.
1. Miért a szenvedés?
2. Bibliai vonatkozások
3. Elég magyarázat-e a Sátán minden rosszra?
Szeminárium - C. S. Lewis: Csodák
-
Alister, McGrath: Híd. Új utak az apologetikában,
158-168 (11)
-
Visky Sándor Béla: Bizalom a határon. Teológiai esszék és tanulmányok,
100-170 (71)
-
Visky Sándor Béla: Játék és alap. Teodicea-kísérletek a kortárs teológiában,
7-57 (51)
-
A szenvedés problémája mint apologetikai kérdés II.
1. Kazoh Kitamori: Isten szenvedésének teológiája
a. Isten szenvedése - a fogalom összetevői
b. Analogia donoris
c. Az értelmet nyert szenvedés
2. Jügen Moltmann: A megfeszített Isten
a. Deizmus-ateizmus-természeti teológia
b. Isten a keresztben - a kereszt Istenben
c. Isten erőtlensége a történelemben és ereje az eszkatologiában
Szeminárium - C. S. Lewis: A szeretet négy arca
-
Visky Sándor Béla: Játék és alap. Teodicea-kísérletek a kortárs teológiában,
205-281 (77)
-
A szenvedés problémája mint apologetikai kérdés III.
1. Dorothee Sölle
2. Hans Jonas
3. Hans Küng
Szeminárium - C. S. Lewis: A fájdalom
-
Visky Sándor Béla: Játék és alap. Teodicea-kísérletek a kortárs teológiában,
282-343 (62)
499-513 (15)
-
A szenvedés problémája mint apologetikai kérdés IV.
1. A rossz problémájára adott elméleti válaszlehetőségek elutasítása: Immanuel Kant (relativizálás, instrumentalizálás, moralizálás)
2. Nyitás a gyakorlati-autentikus teodicea felé
3. A gyakorlati teodicea élete
a. A bűnbocsánat elnyerése és gyakorlása
b. A nyelv tehetetlenségétől a Lélek hatalmáig
Szeminárium - Szabó Magda istenhite
-
Visky Sándor Béla: Játék és alap. Teodicea-kísérletek a kortárs teológiában,
365-395 (31)
514-544 (31)
-
A vallási pluralizmus kérdése
1. Egy Isten - több üdvözítő út?
2. Keresztyénség és világvallások
3. Az igaz vallástól Krisztusig, aki maga az igazság
Szeminárium: Hamvas Béla istenhite
-
Alister, McGrath: Híd. Új utak az apologetikában,
168-182 (15)
-
Visky Sándor Béla: Bizalom a határon. Teológiai esszék és tanulmányok,
21-64 (44)
-
Alexandru, Neagoe, Heleen, Zorgdrager: Postmodernity - Friend or Foe,
11-46 (36)
231-248 (18)
-
Timothy R., Phillips, Dennis, Okholm: Apologetica crestină în lumea postmodernă,
117-152 (36)
-
Krisztus feltámadása mint apologetikai kérdés
1. Vannak-e racionálisan is megragadható lenyomatai Krisztus feltámadásának?
2. Pannenberg szemléletváltása a XX. századi teológiában
3. William Lane Craig és Gerd Lüdemann vitája
Szeminárium: Pilinszky János istenhite
-
Paul, Copan, Ronald K., Tacelli: Jesus' Resurrection. Fact or Figment,
5-206 (202)
-
Alister, McGrath: Híd. Új utak az apologetikában,
183-188 (6)
-
Természettudomány és hit
1. Természettudomány és hit kapcsolatának modelljei
2. Paradigmaváltás a XX. század derekán
3. Kreáció és/vagy evolúció
Szeminárium: Einstein istenhite
-
Giovanni, Martinetti: A mai hit észérvei,
33-84 (52)
-
Visky Sándor Béla: Bizalom a határon. Teológiai esszék és tanulmányok,
65-100 (36)
-
Bolyki János: Hit és tudomány,
1-80 (80)
-
Nietzsche és a posztmodern
1. Nietzsche ateista filozófiája a keresztény apologetika szolgálatában
2. A posztmodern szemlélet és ennek teológiai kihívásai
3. Következtetések
Szeminárium: Tolsztoj istenhite
-
Alister, McGrath: Híd. Új utak az apologetikában,
258-265 (8)
-
Alexandru, Neagoe, Heleen, Zorgdrager: Postmodernity - Friend or Foe,
5-307 (303)
-
Timothy R., Phillips, Dennis, Okholm: Apologetica crestină în lumea postmodernă,
5-216 (212)
-
Millard, Erickson: The Postmodern World,
5-141 (137)
-
Az első keresztyén apologéták - mai olvasatban
1. Arisztidész apológiája
2. Jusztinosz: Második apológia
3. Következtetések
Szeminárium: Dosztojevszkij istenhite
-
Vanyó László: A II. századi görög apologéták,
13-132 (120)
Időbeosztás
Heti oktatási idő
- 2 óra/hét (Kurzus: 1 | Szeminárium: 1 | Gyakorlat: 0)
- 28 óra/szemeszter (Kurzus: 14 | Szeminárium: 14 | Gyakorlat: 0)
Szorgalmi idő
- A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő: 20 óra/szemeszter.
- További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen: 20 óra/szemeszter.
- Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítéséhez szükséges idő: 10 óra/szemeszter.
- Személyre szabott konzultáció: 2 óra/szemeszter.
- Szorgalmi idő összesen: 52 óra/szemeszter.
- Összesen: 80 óra/szemeszter.
Vizsgáztatás
1. A hallgató szóbeli vizsgát tesz az előadások jegyzetei és a kiadott anyag alapján -- 50%
2. Szemináriumi dolgozatot mutat be egy apologetikai témából, és írásban is benyújtja azt -- 50%