Szimbolika

A tárgy célja a hallgatók megismertetése azoknak a történelmi egyházaknak, továbbá felekezeteknek és kis közösségeknek a sajátos tanításával, valamint egyházi-gyülekezeti gyakorlatával, akiknek a híveivel nap mint nap találkozuk.

Kompetenciák

Sajátos kompetenciák

A hallgatók megismerkednek az ortodox, a római katolikus, a görög katolikus és az unitárius egyház bizonyos specifikus tanításával és életgyakorlatával. Vizsgáljuk továbbá a neoprotestantizmus hagyományos felekezeteit (baptista, adventista, pünkösdista), valamint a már meggyökerezett, illetve a napjainkban terjedő közösségeket (Jehova Tanúi, mormonok, Hit Gyülekezete).

Általános kompetenciák

A különböző felekezetek behatóbb ismerete hozzásegíti a hallgatókat bizonyos előítéletek lebontásához, segít felmérni a közös keresztyén örökség súlyát és fontosságát, fejlesztve ugyanakkor kritikai készségüget is, mellyel különbséget tehetnek az igazán lényeges hitbeli vonatkozások, valamint az adiafórák, a másodlagos vagy éppen sokadrangú vallásos jelenségek között. Arra törekszünk, hogy ezeken a kurzusokon és szemináriumokon az illető felekezet valamely képvislője hitelesen szólaltassa meg saját közösségének a hangját. Ily módon ezek az órák az ökumenikus magatartás elmélyítését, egymás értékeinek kölcsönös megbecsülését is szolgálja.

Óraszerkezet

  1. A római katolikus egyház Erdélyben

    1. Egyázszociológiai ismertetés
    2. Miben jelentett változást a Második Vatikáni Zsinat tanítása?

    Olvasmány:

    • Diós István: A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai
  2. Vitatott kérdések a protestantizmus és a katolicizmus között

    1. Az egyházfogalom
    2. Az emberről szóló tanítás
    3. A megigazulásról szóló tanítás

    Olvasmány:

    • Niesel, Wilhelm: Az evangélium és az egyházak, 39-74 (36)
    • Bernd Jochen, Hilberath',, Alois, Müller, Franz-Josef, Nocke: A dogmatika kézikönyve, 167-178 (12)
    • Bernd Jochen, Hilberath',, Alois, Müller, Franz-Josef, Nocke, Dorothea, Sattler: A dogmatika kézikönyve II., 3-158 (156)
  3. A mariológia és a szentségtan különbsége a katolikus és a protestáns értelmezésben

    1. Mariológia
    2. Általános szentségtan
    3. Részletes szentségtan

    Olvasmány:

    • Bernd Jochen, Hilberath',, Alois, Müller, Franz-Josef, Nocke, Dorothea, Sattler: A dogmatika kézikönyve II., 161-233 (73) 235-396 (162)
    • Wilhelm, Niesel: Az evangélium és az egyházak, 78-126 (49)
  4. Az ortodox egyház

    1. Egyházszociológiai áttekintés
    2. Egyháztörténti, dogmatikai vagy inkább kulturális meghatározottságú-e a kelet és nyugat közötti szkízma?

    Olvasmány:

    • Wilhelm, Niesel: Az evangélium és az egyházak, 127-133 (7)
    • Kallistos, Ware: Az ortodox út
  5. Tanbeli sajátosságok az ortodoxiában

    1. Egyháztan
    2. Szoteriológia
    3. Szentségtan
    4. Az ikon misztériuma
    5. Mariológia, szentek tisztelete
    6. Eszkatológia
    7. A papság/szerzetesség funkciója

    Olvasmány:

    • Wilhelm, Niesel: Az evangélium és az egyházak, 127-163 (37)
    • Visky Sándor Béla: Dumitru Stăniloae: Mica Dogmatica vorbita - Dialoguri la Cernica
    • Stăniloaie, Dumitru: Teologia dogmatică ortodoxă
  6. Ortodox spiritualitás

    1. A filokália lelkisége
    2. Népi kegyesség és babona az ortodoxiában

    Olvasmány:

    • Dumitru, Staniloae: Filocalia
  7. Az unitárius egyház

    1. Egyházszociológiai bemutatás
    2. Sajátos tanítás: Jézus személye és az üdvösség értelmezése

    Olvasmány:

    • Rezi Elek: Hisszük és valljuk! Az Erdélyi Unitárius Egyház Kátéjának magyarázata
  8. A görög katolikus egyház

    1. Egyházszociológiai bemutatás
    2. Történeti összefoglaló
    3. Sajátos tanítások

    Olvasmány:

    • Pirigyi István: A magyarországi görögkatolikusok története
  9. A baptista egyház

    1. Egyházszociológiai bemutatás
    2. Történeti háttér
    3. Sajátos tanítás és gyakorlat: a szemipelagianizmus vádja és a felnőtt keresztség kérdése

    Olvasmány:

    • Baptista: A baptista hitvallás
  10. A hetednapi adventisták

    1. Egyházszociológiai bemutatás
    2. Történeti háttér
    3. Sajátos tanítás: a szombat szentsége

    Olvasmány:

    • Fekete Péter: Krisztus vagy szombatnap?
  11. A pünkösdizmus

    1. A pünkösdizmus mai elterjedtsége
    2. Történeti háttér
    3. Sajátos tanítás: a Lélek megnyilvánulásai

    Olvasmány:

    • Bütösi János: Tévtanítások pergőtűzében
  12. Jehova Tanúi

    1. A szekta fogalmi tisztázása
    2. Jehova Tanúi a világban és Erdélyben
    3. Sajátos tanítás és gyakorlat

    Olvasmány:

    • Bütösi János: Tévtanítások pergőtűzében, 9-25 (17)
    • Fekete Péter: Az egyház és a szekta
  13. A mormonok

    1. Történetük
    2. Mai elterjedésük
    3. Sajátos tanításuk, gyakorlatuk és missziójuk

    Olvasmány:

    • Bütösi János: Tévtanítások pergőtűzében, 25-37 (13)
  14. A Hit Gyülekezete

    1. Történetük
    2. Elterjedésük Magyarországon és Erdélyben
    3. Sajátos tanításuk és gyakorlatuk

    Olvasmány:

    • Bartus László: Fesz van
    • Németh Sándor: Új Exodus

Időbeosztás

Heti oktatási idő

  • 2 óra/hét (Kurzus: 1 | Szeminárium: 1 | Gyakorlat: 0)
  • 28 óra/szemeszter (Kurzus: 14 | Szeminárium: 14 | Gyakorlat: 0)

Szorgalmi idő

  • A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő: 20 óra/szemeszter.
  • További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen: 20 óra/szemeszter.
  • Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítéséhez szükséges idő: 10 óra/szemeszter.
  • Személyre szabott konzultáció: 2 óra/szemeszter.
  • Szorgalmi idő összesen: 52 óra/szemeszter.
  • Összesen: 80 óra/szemeszter.

Vizsgáztatás

1. Szóbeli vizsga az előadásokon készített jegyzetek és a kiadott anyag alapján - 50%
2. Írásbeli dolgozat a bemutatott szemináriumi témáról - 50%