1. Egyázszociológiai ismertetés
2. Miben jelentett változást a Második Vatikáni Zsinat tanítása?
Szimbolika
A tárgy célja a hallgatók megismertetése azoknak a történelmi egyházaknak, továbbá felekezeteknek és kis közösségeknek a sajátos tanításával, valamint egyházi-gyülekezeti gyakorlatával, akiknek a híveivel nap mint nap találkozuk.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
A hallgatók megismerkednek az ortodox, a római katolikus, a görög katolikus és az unitárius egyház bizonyos specifikus tanításával és életgyakorlatával. Vizsgáljuk továbbá a neoprotestantizmus hagyományos felekezeteit (baptista, adventista, pünkösdista), valamint a már meggyökerezett, illetve a napjainkban terjedő közösségeket (Jehova Tanúi, mormonok, Hit Gyülekezete).Általános kompetenciák
A különböző felekezetek behatóbb ismerete hozzásegíti a hallgatókat bizonyos előítéletek lebontásához, segít felmérni a közös keresztyén örökség súlyát és fontosságát, fejlesztve ugyanakkor kritikai készségüget is, mellyel különbséget tehetnek az igazán lényeges hitbeli vonatkozások, valamint az adiafórák, a másodlagos vagy éppen sokadrangú vallásos jelenségek között. Arra törekszünk, hogy ezeken a kurzusokon és szemináriumokon az illető felekezet valamely képvislője hitelesen szólaltassa meg saját közösségének a hangját. Ily módon ezek az órák az ökumenikus magatartás elmélyítését, egymás értékeinek kölcsönös megbecsülését is szolgálja.Óraszerkezet
-
A római katolikus egyház Erdélyben
-
Vitatott kérdések a protestantizmus és a katolicizmus között
1. Az egyházfogalom
2. Az emberről szóló tanítás
3. A megigazulásról szóló tanítás -
A mariológia és a szentségtan különbsége a katolikus és a protestáns értelmezésben
1. Mariológia
2. Általános szentségtan
3. Részletes szentségtan -
Az ortodox egyház
1. Egyházszociológiai áttekintés
2. Egyháztörténti, dogmatikai vagy inkább kulturális meghatározottságú-e a kelet és nyugat közötti szkízma? -
Tanbeli sajátosságok az ortodoxiában
1. Egyháztan
2. Szoteriológia
3. Szentségtan
4. Az ikon misztériuma
5. Mariológia, szentek tisztelete
6. Eszkatológia
7. A papság/szerzetesség funkciója -
Ortodox spiritualitás
1. A filokália lelkisége
2. Népi kegyesség és babona az ortodoxiában -
Az unitárius egyház
1. Egyházszociológiai bemutatás
2. Sajátos tanítás: Jézus személye és az üdvösség értelmezése -
A görög katolikus egyház
1. Egyházszociológiai bemutatás
2. Történeti összefoglaló
3. Sajátos tanítások -
A baptista egyház
1. Egyházszociológiai bemutatás
2. Történeti háttér
3. Sajátos tanítás és gyakorlat: a szemipelagianizmus vádja és a felnőtt keresztség kérdése -
A hetednapi adventisták
1. Egyházszociológiai bemutatás
2. Történeti háttér
3. Sajátos tanítás: a szombat szentsége -
A pünkösdizmus
1. A pünkösdizmus mai elterjedtsége
2. Történeti háttér
3. Sajátos tanítás: a Lélek megnyilvánulásai -
Jehova Tanúi
1. A szekta fogalmi tisztázása
2. Jehova Tanúi a világban és Erdélyben
3. Sajátos tanítás és gyakorlat -
A mormonok
1. Történetük
2. Mai elterjedésük
3. Sajátos tanításuk, gyakorlatuk és missziójuk -
A Hit Gyülekezete
1. Történetük
2. Elterjedésük Magyarországon és Erdélyben
3. Sajátos tanításuk és gyakorlatuk
Időbeosztás
Heti oktatási idő
- 2 óra/hét (Kurzus: 1 | Szeminárium: 1 | Gyakorlat: 0)
- 28 óra/szemeszter (Kurzus: 14 | Szeminárium: 14 | Gyakorlat: 0)
Szorgalmi idő
- A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő: 20 óra/szemeszter.
- További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen: 20 óra/szemeszter.
- Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítéséhez szükséges idő: 10 óra/szemeszter.
- Személyre szabott konzultáció: 2 óra/szemeszter.
- Szorgalmi idő összesen: 52 óra/szemeszter.
- Összesen: 80 óra/szemeszter.
Vizsgáztatás
1. Szóbeli vizsga az előadásokon készített jegyzetek és a kiadott anyag alapján - 50%
2. Írásbeli dolgozat a bemutatott szemináriumi témáról - 50%