Magyar nyelv és irodalom I
A tárgy általános célja az irodalom és a vallásosság szerves kapcsolatának szemléltetése. Abból a feltételezésből indul ki, hogy a kultúra alapját alkotó szférák (vallás, irodalom, történelem, stb.) akkurátus megismerése csak úgy lehetséges, ha ezeket egy interdiszciplináris hálóban szemléljük és vizsgáljuk, hiszen gyakorlati megvalósulásukban is mindenképp komplementerek, szigorú elválasztásuk sem a megismerés, sem a továbbvitel szempontjából nem produktív. Az első félév anyaga szélesebb perspektívából, mintegy „madártávlatból” tekinti át egy hosszabb időszak reprezentatív jelenségeit. Kiindulópontként az irodalom ismert, de az idők folyamán leszűkítőnek bizonyult definícióit, periodizációját és kategóriáját értelmezzük át. Az így nyert tapasztalatok a továbbiakban stabil alapot biztosítanak a tárgyalandó jelenségek sokoldalú vizsgálatához, hiszen, amint bebizonyosodik, a jelenségek több diszciplína szempontjából relevánsak, illetve egy-egy folyamat vagy jelenség megismeréséhez több diszciplína módszertana és tudásrendszere szükséges. Így jönnek szóba: a historiográfia, a művészettörténet, szociográfia, intézménytörténet, és hangsúlyozottan a teológia és az irodalomtörténet. A vizsgálandó témák a kor meghatározó folyamatai szempontjából reprezentatív szövegek, szövegkorpuszok. Az áttekintendő periódus: középkor (nagyjából 15. század) – 19. század közepe.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
Az egyes korok vallási és irodalmi jelenségeinek átlátása összefüggésekben, jelenségek kontextualizálása társadalmi folyamatokban, adott irodalmi szövegtípusok értelmező olvasása (emlékirat, önéletírás, apológia).Általános kompetenciák
Szövegek értő, értelmező olvasása és feldolgozása, jelenségek hálózatának átlátása, terminológia elsajátítása és alkalmazása, szövegalkotás, interdiszciplináris módszertan elsajátítása és alkalmazása.Óraszerkezet
-
Irodalmi és irodalomtudományi alapfogalmak (műfajok, korszakok, stílusok) – ismétlés és (újra)értelmezés
-
Biblia, könyvkultúra, keresztény civilizáció. Könyv- és olvasástörténeti bevezető
-
Középkori magyar bibliafordítások I – Kortörténeti bevezető
-
Középkori magyar bibliafordítások II
-
A XVI–XVII. század magyar bibliafordítások: az erazmisták és a konfesszionalizmus korának fordítói I
-
A XVI–XVII. század magyar bibliafordítások: az erazmisták és a konfesszionalizmus korának fordítói II
-
Emlékirat, önéletírás, apológia: én-reprezentáció és kegyesség a kora újkor magyar irodalmának én-szövegeiben I. Fogalomtisztázás
-
Emlékirat, önéletírás, apológia: én-reprezentáció és kegyesség a kora újkor magyar irodalmának én-szövegeiben II. Szövegolvasás: Bethlen Miklós önéletírása
-
A vallás helyzete a felvilágosodás után I. Irányzatok, eszmetörténeti bevezető
-
A vallás helyzete a felvilágosodás után II. Költők, írók, teoretikusok
-
Magyar mitológia: a romantika törekvései, Vörösmarty eposzkísérletei
-
Magyar mitológia: Ipolyi Arnold
-
Vallás a modern irodalomban – beszélgetés; olvasmány-beszámoló
-
Collocvium
Időbeosztás
Heti oktatási idő
- 2 óra/hét (Kurzus: 2 | Szeminárium: 0 | Gyakorlat: 0)
- 28 óra/szemeszter (Kurzus: 28 | Szeminárium: 0 | Gyakorlat: 0)
Szorgalmi idő
- A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő: 40 óra/szemeszter.
- További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen: 15 óra/szemeszter.
- Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítéséhez szükséges idő: 0 óra/szemeszter.
- Személyre szabott konzultáció: 2 óra/szemeszter.
- Szorgalmi idő összesen: 57 óra/szemeszter.
- Összesen: 85 óra/szemeszter.
Vizsgáztatás
Az óralátogatás és a kiadott bibliográfia ismerete a szóbeli vizsga feltétele.