Ókori filozófia
A tantárgy célja, hogy megismertesse, és lehetőség szerint megkedveltesse a teológusokkal az ókori bölcseletet. Így nem csupán összefoglaló jellegű bemutatásokat tartalmaz – melyeket a szerző jórészt másoktól, a műfajban jártasabbaktól kölcsönzött –, hanem arra is törekszik, hogy példákkal, idézetekkel és szövegrészletekkel szolgálja a régi bölcselők közvetlenebb megismerését.
Az ókori görög gondolkodóknak az európai és az egyetemes emberi kultúrára gyakorolt hatása mindmáig érezhető. Ez alól a keresztyén élet és teológia, illetve a keresztyén erkölcs sem kivétel. Sem a hitben előttünk jártak, sem mi nem tudunk függetlenedni e hatásoktól. Egyrészt sok közös pontot is felfedeztek a keresztyén tanítás és egynémely régi filozófus gondolatai között, másrészt pedig éles ellentétbe állították a krisztusi életvitelt valamelyik ókori filozófiai irányzat nézeteivel.
A keresztyén apologéták és követőik a filozófusokkal való küzdelem során bevezették a filozófia módszereit és kifejezéstárát a teológiába, és úgy vélték: értelmesebben, tudományosabban fejezték ki hitüket, ugyanakkor pedig az ellenfelet saját eszközeivel győzték le. A filozófia képviselői viszont ugyanolyan joggal gondolhatták, hogy trójai faló módján sikerült belülről meghódítani a teológiát.
Célunk mindvégig az marad, hogy megismertessük, és a teológiában felfedezhető befolyásukra történő utalásokkal a mai teológusok számára – reménység szerint – emészthetővé, időszerűvé és érdekessé tegyük e régen letűnt kor gondolkodóit, akiknek gondolatai még a reklámok világában is kísértenek.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
A vallásfilozófiai alapelvek és módszerek elsajátítása.Általános kompetenciák
A különböző filozófiai iskolák vallási elképzeléseinek összehasonlítása. Az ókori görög gondolkodás egészének újrafelfedezése és hasznosításaÓraszerkezet
-
A filozófia meghatározása, célja és értelme
-
A preszókratikus filozófia. A milétoszi iskola. Thalész, Anaximandrosz, Anaximenész
-
Az eleai iskola. Parmenidész, Eleai Zénón, Melisszosz
-
Hérakleitosz
-
Püthagorász és a püthagoreus iskola: Püthagorász, Anaxagorász, Empedoklész
-
A szofisták
-
Szókratész élete és tanítása
-
Platón élete és alkotói korszakai
-
Platón ideatana, anamnézis-elmélete és erkölcsfilozófiája
-
Arisztotelész élete; a tudományok felosztása
-
Arisztotelész metafizikája, ouszia-elmélete és logikája
-
A cinizmus
-
A sztoikus és epikureus filozófia
-
Az újplatonizmus (Plótinosz, Porphüriosz, Jamblikhosz); a filozófia és a keresztyénség találkozása (Kelszosz, Antiochiai Libaniosz és Alexandriai Hüpatia)
Időbeosztás
Heti oktatási idő
- 2 óra/hét (Kurzus: 2 | Szeminárium: 0 | Gyakorlat: 0)
- 28 óra/szemeszter (Kurzus: 28 | Szeminárium: 0 | Gyakorlat: 0)
Szorgalmi idő
- A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő: 50 óra/szemeszter.
- További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen: 15 óra/szemeszter.
- Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítéséhez szükséges idő: 8 óra/szemeszter.
- Személyre szabott konzultáció: 2 óra/szemeszter.
- Szorgalmi idő összesen: 75 óra/szemeszter.
- Összesen: 103 óra/szemeszter.
Vizsgáztatás
A vizsgán történő számonkérés elemei: írásbeli feladatok elkészítése, szóbeli felelet, órán való aktív részvétel értékelése