Önismereti és gyülekezetismereti gyakorlat II
A hallgatók, az egyházi (szakmai) gyakorlatok rendjén, önismeretet és önazonosság-tudatot fejlesztő beszélgetésekben vesznek részt. Ezen beszélgetések a témaközpontú interakcionális modellben történnek. Ószövetségi elhívás-küldetéstörténetek, valamint a témával kapcsolatos tanulmányok, cikkek feldolgozása, megbeszélése kapcsán a beszédkészséget (is) fejleszteni kívánjuk.
Az önismereti kollokviumok mellett, a hallgatók gyülekezetismereti látogatásokon vesznek részt. Ezeknek az a célja, hogy irányítottan és szervezetten kapcsolatba kerüljenek azokkal a gyülekezetekkel, melyek tanulmányaik elvégzése után lelkipásztori szolgálatukra várnak. A látogatásokról, az előre megállapított szempontok szerint (gyülekezetismereti űrlap), a hallgatók ekkléziasztikai (gyülekezetismereti) jegyzeteket készítenek.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
Egyrészt az interaktív beszélgetések jó keretet biztosítanak a hallgatóknak arra, hogy Istenre, nagynevű teológusainkra, valamint egymásra figyelve, az elhívás-, küldetéstudatukat (hivatástudatukat) már a tanulmányok elején számba vegyék, és önmagukat ezeknek tükrében jobban megismerjék.Másrészt pedig az egyház (különböző gyülekezetek) életének valós kérdéseivel szembesülve, olyan konkrét ekkléziasztikai helyzetek válnak belülről is (a lelkipásztorok ismertetése által) láthatóvá, melyek egyfelől formálják a hallgatók ekkléziológiai látását és ekkléziasztikai érzékenységét, másfelől a szolgálat sokféleségét, örömeit és kudarcait látva, a teológiai tanulmányozás szempontjából (is) motiváló hatású.
Óraszerkezet
-
Ravasz László és Imre Lajos, mint két illusztris előd bemutatása
-
Péter elhívása Mt 4,18-20 alapján
-
Péter tengeren-járása Mt 14,22-33 alapján
-
Péter vallástétele Mt 16,13-25 alapján
-
Péter a megdicsőülés hegyén Mt 17,1-8 alapján
-
Péter önbizalma Mt 26,31-35 alapján
-
Péter tagadása Mt 26,69-75 alapján
-
Péter rehabilitálása Jn 21,15-23 alapján
-
Péter csodatétele ApCsel 3,1-13 alapján
-
Péter bizonyságtétele ApCsel 4,1-22 alapján
-
Péternek még tanulnia kell (ApCsel 10,1-35 alapján)
-
A lelkipásztori élet nehézségei
-
A gyülekezeti munka
-
Kiértékelés
Időbeosztás
Heti oktatási idő
- 4 óra/hét (Kurzus: 0 | Szeminárium: 2 | Gyakorlat: 2)
- 56 óra/szemeszter (Kurzus: 0 | Szeminárium: 28 | Gyakorlat: 28)
Szorgalmi idő
- A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő: 10 óra/szemeszter.
- További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen: 0 óra/szemeszter.
- Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítéséhez szükséges idő: 30 óra/szemeszter.
- Személyre szabott konzultáció: 2 óra/szemeszter.
- Szorgalmi idő összesen: 42 óra/szemeszter.
- Összesen: 98 óra/szemeszter.
Vizsgáztatás
A munkafolyamatot egy esszé-szerű dolgozat zárja. Téma: A mai erdélyi lelkipásztori eszménykép