A tanulmány az Erdélyi Református Liturgia és a Heidelbergi Káté összetartozásáról, belső kapcsolatáról szól. Hogyan lehet a liturgiában megélni a tanítványságot, a rítus hogyan épül a rendszeres teológiára a liturgiában.
Articles published by the teachers of the Protestant Theological Insitute
2024
In: Kovács Ábrahám - Jaeshik Shin Church and Society. Biblical, Theological and Missiological Approaches by Korean and Hungarian Protestants (Debrecen Reformed Theological University 2024), 87-97 |
In: Studia Doctorum Theologiae Protestantis 15 (2024), 237-259 Bibliolog as scriptural interpretation. Modern “midrash” as a possible method in catechesis. This research delves into the bibliolog approach to interpreting the Holy Scriptures, a technique often termed as “modern midrash” and not widely recognised in Hungarian-speaking regions. Originating from America, bibliolog diverges from the European tradition of bibliodrama or Biblical drama, focusing instead on a narrative-driven method. |
2023
In: Balogh Csaba Despre lucruri prea minunate. Studii din domeniul teologiei protestante (Kolozsvári Protenstáns Teológiai Intézet 2023), 175-187 Tineretul de astăzi se confruntă cu o criză a identității valorilor, fără a fi vinovat pentru aceasta. Cei responsabili de educația și îndrumarea lor, cum ar fi părinții, dascălii, clericii și îndrumătorii spirituali, și-au pierdut orientarea spirituală, preferând adesea siguranța în locul mântuirii. În societatea actuală, se observă o predominanță a răului explicată prin prisma mentalității evoluționiste susținute de știință. În acest context, cuvintele din Sfânta Scriptură și apelul către Dumnezeu par a fi fără rost. |
2019
In: Lukács Olga From Movement to Inheritance. Hidden Assets from the Treasury of Hungarian Reformation (Vandenhoeck & Ruprecht 2019), 191-198 A tanulmány Imre Lajos teológiai tanár életútját írja le röviden, különös tekintettel az oktatói pályájára, melyben megújította és útjára bocsátotta az akkori legmodernebb katechétika oktatást. Nagyon sok megállapítása ma is alapigazság a tanítvánnyá tétel és tanítvánnyá létel oktatásában. |
2018
In: Studia Doctorum Theologiae Protestantis 9 (2018), 103-116 A huszadik században egy olyan jelenség következett be, amely nemcsak fizikai világunkban hozta létre a „határtalanság” érzését, hanem egy egészen új vagy más világot alakított ki. E világ eszközei ugyan valóságosak, de maga ez a világ nem valóságos, mivel virtuális, látszólagos, azonban aki bűvkörébe lép, könnyen rabjává válik. E látszólagos világ, virtuális valóság, más néven szimulakrum egyik létrehozója, alkotó eleme és hordozója az internet. |
2017
In: Studia Doctorum Theologiae Protestantis 8.1 (2017), 51-77 A tanulmány a református gyülekezetekben élő népszokások közül a halál átmeneti rítusához kapcsolódakat gyűjti össze, a teljesség igénye nélkül. A virrasztó és a halotti tor napjainkig élő hagyományai változatos formákban maradtak fenn a gyülekezetekben. |
In: 1 (Kolozsvári Egyetemi Kiadó 2017), 119-153 A bibliai történetek és mesék jellem és küzdőképesség erősítő hatásait megértve lehetőségeink szerint mindent meg kell tennünk, hogy az iskolában és gyermekcsoportokban kialakuló pszichoterror elejét vegyük. |
2016
In: Református Szemle 109 (2016), 76-79 A doktori dolgozat a bibliai történetek szorongás csökkentő hatását vizsgálja kisgyermekkorban. A kommunikáció mint elemi egyéni és közösségi létforma, szorongás fajtái és formái, a kisgyermekkor krízisei és szorongásra okot adó eseményei mind kapcsolatban vannak egymással, ha arra a kérdésre keressük a választ, hogy vajon a sok-sok generáción át hallgatott bibliai szöveg rendelkezik-e a kisgyermekek számára szorongáscsökkentő hatással. A válasz meglepő, és tulajdonképpen természetes, az általa megnyitott úton pedig érdemes járni. |
In: Studia Universitatis Babeș-Bolyai. Theologia Reformata Transylvanica 61 (2016), 176-185 |
2015
In: Veress Károly Intézmény, lázadás, ethosz: Közelítések a bürokratikus hatalomhoz 28 (Egyetemi Műhely 2015), 227-242 |
In: Studia Doctorum Theologiae Protestantis 6 (2015), 135-151 Jónás története ma is erőteljesen hat a képzelőerőre, a főszereplő ellentmondásos jelleme pedig kiváló azonosulási lehetőséget kínál a mai olvasó számára is, s talán éppen ez a magyarázata annak, hogy a próféta történetét azok is ismerik, akik nem különösképpen ismerik a Bibliát, azonban üzenetét még akkor is megértik, ha nem vallják magukénak a keresztyén értékrendet. |
In: Igazság és élet 9 (2015), 269-275 Péter és János csodát tesz, amiért a tanács elé viszik őket, de ők félelem nélkül vallják meg, hogy Jézus Krisztust ismerve nem tehetnek mást, csak hirdetik őt és csodát is tesznek a segítségével. Semmit sem tudnak velük tenni, elengedik őket, a küldetés tehát eredményesen zárult. |
2014
In: Ungvári Zrínyi Imre Életterünk a kommunikáció. A társadalmi kommunikáció és a média etikai problémái 1 (Egyetemi Műhely 2014), 45-60 Az előadás röviden összefoglalja azokat a - többnyire irracionális - elvárásokat és sztereotípiákat, amiket a környezet az egyházzal mint szervezettel szemben fogalmaz meg, valamint megfogalmazza, hogy mindezek miért és hogyan akadályozzák a két fél közötti hatékony kommunikációt. |
2013
In: Igazság és élet 7 (2013), 86-93 Prédikáció előkészület Jézus csodatételéhez, amikor a negyed napja halott Lázárt feltámasztja és az örök életet ígéri a benne hívőknek. |
2011
In: Igazság és élet 5 (2011 ), 568-574 Prédikáció előkészület a néma lélek kiűzésének körülményeiről és a csoda átélhetőségéről. |
2009
In: Mediárium Kommunikáció - egyház - társadalom 3 (2009), 73-87 Dr. Péter Miklós tanár egyik utolsó megszólalása ez az interjú, olyannyira, hogy nyomtatásban már csak halála után jelent meg. Megrendítően tárul fel elbeszéléséből az 1956-os eseménysor Kolozsvárhoz köthető része, melyben ő maga is részt vett, és, ahogyan ő fogalmaz, néhány centi fekete szalagért kemény börtönt kellett szenvednie. A börtönévek hatása lelkészi pályafutására, emberi kapcsolataira és töretlen hitére - mind mind egy piciny szelete a velünk élő és ki nem beszélt velünk élő Történelemnek. |
2008
In: Keresztény Szó 19 (2008), 22-25 Az írás, melynek ez a harmadik része, azt taglalja, hogy milyen új módszerek vannak a fejlődési szakaszokat figyelembe vevő lelkigondozásnak a gyermekek esetében. |
In: Mediárium Kommunikáció - egyház - társadalom 2 (2008), 82-94 Csiha Kálmán püspök életének utolsó interjúja, melyet Barantón adott nekem abból az alkalomból, hogy doktoranduszként arra kerestem a választ, milyen hatással van a Történelem az egyes ember egyéni történetére. Az interjúban börtönéveiről és azoknak az életére, személyiségére, szolgálatára gyakorolt hatásáról beszél. |
In: Keresztény Szó 19 (2008), 13-15 Az írás, melynek ez a második része, azt taglalja, hogy milyen új módszerek vannak a fejlődési szakaszokat figyelembe vevő lelkigondozásnak a gyermekek esetében. |
2007
In: Keresztény Szó 18 (2007), 24-27 Az írás a második részlete annak a nagyobb tanulmánynak, ami azzal foglalkozik, hogy milyen módszereket érdemes választani a bibliai történetek kisgyermekek számára való átadásra, milyen fejlődési szakaszokat és dimenziókat kell figyelembe venni, valamint milyen hatékony lehet a történet mondó "munka" a gyermek életében. |
In: Keresztény Szó 18 (2007), 24-27 Az írás, melynek ez az első része, azt taglalja, hogy milyen új módszerek vannak a fejlődési szakaszokat figyelembe vevő lelkigondozásnak a gyermekek esetében. |
In: Református Szemle 2007 (2007), 363-397 Az írás a történetmondás lelkigondozói lehetőségeit taglalja, különös tekintettel a kisgyermekkorra, amikor a kisgyermek egyik "kommunikációs formája" a történet. Kiderül, hogy a történetmondás mint esemény és élmény, befolyásolja a gyermeknek a kedélyállapotát, lelkiállapotát és akár lelki egészségét is. Röviden összefoglalva: az a gyermek, akinek a felnőtt történetet mesél, kiegyensúlyozottabb és egészségesebb. |
In: Keresztény Szó 18 (2007), 16-20 Az írás első részlete annak a nagyobb tanulmánynak, ami azzal foglalkozik, hogy milyen módszereket érdemes választani a bibliai történetek kisgyermekek számára való átadásra, milyen fejlődési szakaszokat és dimenziókat kell figyelembe venni, valamint milyen hatékony lehet a történet mondó "munka" a gyermek életében. |
2003
In: Az Út 2003 (2003), 2-10 A cikk, ami egy hosszabb angolul megírt tanulmány rövidített változata, azt taglalja, hogy a legkisebb kortól hogyan segíthetjük a gyermekeket hitben felnőni. Ismerteti a hitfejlődés szakaszait, a nevelés csapdáit és ötleteket ad a hatékony neveléshez. |