Istoria bisericii protestante I
Az egyháztörténeti ismeretek nem csak kognitív szempontból fontosak, hanem hozzájárulhatnak a református identitás, az öntudatos kálvinizmus kialakulásához, megerősödéséhez. Nem lehet beszélni kálvinista öntudatról, identitásról, amennyiben nem ismerjük annak eredetét, gyökereit, hazánkban való meghonosodását. A Protestáns egyháztörténet tárgy célja megismertetni a hallgatókkal a Reformáció erdélyi eseményeit, az Erdélyi Református Egyház kialakulásának körülményeit, illetve annak 16–17. századi történetét. Az ismeretátadás mellett célunk megismertetni a diákokkal a rendelkezésre álló történeti forrásokat, bibliográfiát, illetve az egyháztörténeti kutatás módszereit. A félév végére a diáknak el kell sajátítani a legfontosabb történeti információkat, tudnia kell használni a rendelkezésre álló bibliográfiát, de a legfontosabb, hogy érzékelje az összefüggéseket Európa, Magyarország és Erdély történelmével, illetve azzal a konjunktúra-helyzettel kapcsolatban, melynek keretén belül megalakult és virágzott az Erdélyi Református Egyház. Az előadások során a szóbeli közlés mellett helyet kap a multimédiás előadásmód, az önálló munka.
Competențe
Competențe specifice
A hallgató ismeri a 16. századi teológiai szövegeket, jártas a reformációkori és a reformáció utáni teológiában, elemezni tudja a teológiai szövegeket, és ismeri a protestáns tanítás sarkalatos téziseit. A hallgató képes arra, hogy azonosítsa és szakavatott módon alkalmazza a teológiai fogalmakat, elméleteket és missziós paradigmákat. Ismeri a közösségek és intézmények kulturális, vallási és történeti hátterét. Meg tudja határozni a kulturális, vallási és történelmi háttér szerepét és a vallási közösségekre gyakorolt hatását. Azonosítani tudja a társadalom fejlődése szempontjából jelentős teológiai elveket és spirituális értékeket. Értelmezni tudja a társadalmi valóságot a vallási, spirituális értékek szemszögéből. Értelmezni tudja a kulturális háttérnek a teológiai elvek közlésére gyakorolt hatását.Competențe generale
A hallgató képes arra, hogy elemezze a kulturális háttér azon tényezőit, amelyek elősegítik vagy gátolják a vallási közösségek integrációját. Képes olyan analitikus terveket és beavatkozási módokat előkészíteni, amelyek segítik a vallási közösségeknek bizonyos kulturális kerethez való viszonyulását. A hallgató fel tudja sorolni azokat a fogalmakat, melyek olyan kulturális vallási és történeti tényezőket írnak le, amelyek meghatározzák a kulturális hátteret. A hallgató kritikusan elemezni tudja egy társadalomban ható spirituális és vallás-erkölcsi tanításokat. Ki tudja dolgozni és alkalmazni tudja azon kommunikációs stratégiákat és folyamatokat, amelyeket interkulturális közegben lehet alkalmazni. A hallgató képes hatékony együttműködésre különböző szerepkörökben, tiszteletben tartva mások hitelveit.Structura cursului
Distribuția fondului de timp
Număr de ore pe săptămână | Curs | Seminar | Practică | |
---|---|---|---|---|
2 ore/săptămână | 2 | 0 | 0 | |
28 ore/semestru | 28 | 0 | 0 |
Studiu individual | Ore/sem | |||
---|---|---|---|---|
Timpul total estimat | 92 | |||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie și notițe | 40 | |||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate și pe teren | 24 | |||
Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii și eseuri | 0 | |||
Tutoriat | 0 | |||
Total studiu individual | 64 |
Examinare
A záróvizsga a végleges vizsgajegy 60%-t teszi ki. A további 40%-t a hallgató által elkészített szemináriumi dolgozattal lehet megszerezni.
Bibliografie
Carte
- (1999): Harc a tiszta evangéliumért. Kétszáz esztendő az erdélyi református egyház életéből, 16-17. század. Erdélyi Református Egyháztörténeti Füzetek 6. Cluj-Napoca: Institutul Teologic Protestant, pp. 178
- (1999): Melanchthon úrvacsoratana levelei alapján. Debrecen: , pp. 155
- (1986): A reformáció Magyarországon 1565-ig. Budapesta: Állami Könyvterjesztő Vállalat, pp. 485
- (1904): Az erdélyi református egyház története 100.. Budapesta: K. N., pp. 312
- (1949): A magyar református egyház története. Budapesta: Kossuth Kiadó, pp. 511
- (1942): A reformátorok úrvacsoravitái. Sárospatak: K. N., pp. 26
- (1977): A magyarországi protestantizmus 1565-től 1600-ig. Humanizmus és Reformáció 7. Budapesta: Akadémiai, pp. 461
- (Budapest): A magyar reformáció irodalmi hagyományai. Kézikönyv református középiskolák számára, pp. 204
- (1989): A magyar református egyháztörténelem összefoglalása 1948-ig. A Debreceni Református Teológiai Akadémia Egyháztörténeti tanszékének Füzetei 12. Debrecen: Debreceni Református Hittudományi Egyetem, pp. 41
- (1993): Károlyi Gáspár élete és munkássága. A Debreceni Református Teológiai Akadémia Egyháztörténeti Tanszékének Tanulmányi Füzetei 21. Debrecen: Debreceni Református Hittudományi Egyetem, pp. 48
Colecție de studii
- (1996): Hitvallás és türelem. Cluj-Napoca: Institutul Teologic Protestant, pp. 163
Articol în revistă
- (1991): Az erdélyi unitáriusok külföldi egyetemjárása 1848-ig. In: Keresztény Magvető 97.1, pp. 85-104
Ediție de surse
- (2005): Kénosi Tőzsér János, Uzoni Fosztó István: Az erdélyi unitárius egyház története I 1.. Az Erdélyi Unitárius Egyház Gyűjtőlevéltárának és Nagykönyvtárának kiadványai 4/1. Cluj-Napoca: Erdélyi Unitárius Egyház, pp. 1006