- HU
- EN
- RO
Az erdélyi református lelkipásztor a 17–18. században
Az egy féléves tárgy az egyháztörténeti, illetve a gyakorlati teológiai tárgyak történeti bevezetőjében szereplő ismeretek továbbgondolását és bővítését tűzte ki célul. Elsősorban a protestáns egyháztörténet három féléves anyagára épít.
Célja, hogy a hallgatók jobban megismerjék a kora-újkori erdélyi református lelkipásztorok életét és munkáját, eloszlassa a korszakkal kapcsolatos tévhiteket. Egyházunk nagyon sok életnyilvánulása, törvénye vagy éppen szokásjogban meghonosodott gyakorlata gyökerezik ebben a korszakban. Ezek megítélése szempontjából fontos az eredetük ismerete. Célja továbbá, hogy felhívja a lelkészi szolgálat készülők figyelmét a reformációt követő századok lelkészi életpályáinak ajándékaira.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
Sajátos kompetenciák: A hallgató megismeri a lelkészi szolgálatot szabályozó kora-újkori törvényes keretet. Megtanulja értelmezni a 17–18. egyháztörténeti forrásokat. Képes különbséget tenni kora-újkori református oktatást szintjei és tanítási módszerei között. Képes történeti perspektívába helyezni a református lelkész iránti magánéleti és szolgálati jellegű elvárásokat. Összehasonlíthatja a múlt és jelen gyülekezeti valóságát. A hallgatóban felébred az érdeklődés a (majdani gyülekezetében szolgált) korábbi lelkipásztorok életpályájának kutatása iránt.Általános kompetenciák
Általános konpetenciák: A hallgató felismeri az egyháztörténeti ismeretek használhatóságát a gyülekezetépítésben. Értékkent tekint a területi egyház vagy valamely gyülekezet hagyományaira, ugyanis ismeri azok gyökereit. Kialakulnak hozzásegít a lelkészi társadalom társas kompetenciáinak kialakulásához. Értékként viszonyul a gyülekezeti szolgálata során rá bízott történeti értékű kulturális javakhoz.Óraszerkezet
Időbeosztás
Heti oktatási idő | Előadás | Szeminárium | Gyakorlat | |
---|---|---|---|---|
2 óra/hét | 2 | |||
28 óra/szemeszter | 28 | 0 | 0 |
Szorgalmi idő | Óra/félév | |||
---|---|---|---|---|
Összesített idő | 73 | |||
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő | 35 | |||
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen | 10 | |||
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése | ||||
Személyre szabott konzultáció | ||||
Szorgalmi idő összesen | 45 |
Vizsgáztatás
Órai tevékenység (10 %), órán kívüli írásbeli feladatok (40 %) és szóbeli vizsga (50 %).
Bibliográfia
Könyv
- (1995): A magyar református lelkipásztor a történelemben. Szemle Füzetek 5. Kolozsvár: Az Erdélyi Református Egyházkerület, 1-114 old.
- (2005): Backamadarasi Kiss Gergely.. Erdélyi Református Egyháztörténeti Füzetek . Kolozsvár: Az Erdélyi Református Egyházkerület, 1 old.
- (2006): A Szászvárosi Református Kollégium diáksága, 1669-1848. Erdélyi Református Egyháztörténeti Füzetek 16. Kolozsvár: Erdélyi Református Egyházkerület, 1-222 old.
- (1906): Bethlen Gábor Kollégiuma. Nagyenyed: , 1 old.
- (1979): Nagyenyedi diákok 1662–1848. Bukarest: Kriterion, 1 old.
Forráskiadvány
- (2020): A Geleji-kánonok. Budapest: Kálvin Kiadó, 1-69 old.
Tanulmány folyóiratban
- (2010): A fogarasi partikuláris iskola fejedelemség kori rektorai. In: Erdélyi Múzeum 72.3–4 , 106-144 old.
Tanulmánykötet
- (2006): Alma Mater: Az Erdélyi Református Egyházkerület kollégiumainak története a két világháború között. Erdélyi Református Egyháztörténeti Füzetek 16. Kolozsvár: Erdélyi Református Egyházkerület, 1-357 old.