E kutatás az ELTE Bárczy Gusztáv Gyógypedagógiai Intézetének munkatársaival közösen valósult meg, és arra nézett, hogyan lehet együtt oktatni egyházi felsőoktatási imtézményben sérüléssel élőkkel participatív módon. Ennek lényege, hogy a különböző intézmények, ezek között is kiemelten a Református Egyházkerületek számára kiemelten fontos az akadálymentesített működés, azaz hogy minden sérüléssel élő hozzáférhessen az Intézmények által kínált tartalmakhoz és lehetőségekhez.
Somfalvi Edit kutatási projektjei
2023 |
2024 A XXI század egyik nagy társadalmi kérdése lett, hogy a technológiai fejlődéssel hogyan tarthat lépést a társadalmi fejlődés akkor, ha a hagyományos érték és tudás átadás lánca megszakad. Nagyon sok területen az újabb generációk meghaladták szakértelemben az előttük járókat és ehhez új kommunkációs attitűdöt fejlesztettek ki, sok esetben lecsökkentett és megváltoztatott szókinccsel. Ennek következtében megnyílt és egyre szélesebbé vált a kommunikációs szakadék (communication gap), amit már számos helyen kulturális szakadéknak (cultural gap) írnak le. |
2023 Ezt a kutatást egy korábbi személyes kutatás kiterjesztéseként végezzük a negyedéves hallgatókkal, akik részesültek liturgikai képzésben és kutatási szakterületüknek a liturgia és paraliturgia határterületét választják. A Romániai Református Egyház Istentiszteleti Rendtartása tartalmaz kötött liturgiákat, melyek elhangzanak az emberélet fordulóin: kereszteléskor, konfirmáláskor, esketéskor, temetéskor. |
2020 - 2025 Ebben az időszakban a tanszék az erre jelentkező, a kutatásban részt vevő hallgatókkal együtt azt vizsgálja, hogy a hit, a hitvallásosság és az identitás-identitásfejlődés hogyan határozzák meg kölcsönösen egymást. |
2016 - 2017 A kutatás azokat a paraliturgikus elemeket gyüjtötte össze a teljesség igénye nélkül, amelyek a református egyházi temetési szertartásokhoz kötődnek. Az egyház elfogadott liturgiájához képest évszázadok óta él népünk körében a virrasztó és a tor rítusa, melynek többé kevésbé meghatározott liturgiája van magyar nyelvterületen. Az egyházi temetési szolgálathoz is kapcsolódnak, nem az egyház által előírt szokások. |
2012 A kutatás a református egyházkerületek kátéoktatásának megújítását tűzte ki célul, több lépésben. Az első lépésben holland kollegáinkkal együtt meghatároztuk a megújítás teológiai - elvi alapjait, utána az újrafogalmazott tartalmakat, majd magukat az óraterveket alkotjuk meg a teológiai hallgatókkal együtt. A kutatásban a holland HOE (HULP OOST EUROPA alapítvány), a Kolozsvári Protestáns Teológiai Intézet és a két Egyházkerület lelkészi kara működik együtt. |
2014 - 2020 A konfirmáció a keresztyén fiatal életében mérföldkő, amelyre a XXI. században is izgalommal és nagy reménységgel készül a képzésbe lépő. Tudja, hogy konfirmáció után lehet csak teljes jogú, Úrvacsorával élő tagja a református egyháznak. Konfirmációs oktatás évszázadok óta van, hiszen a tanítványt fel kellett készíteni a bizonyságtételre. Napjainkra azonban szükségessé vált az oktatási koncepciók és módszerek elemzése és válogatása, hogy hatékonyabban tehessünk tanítványokká fiatalokat és idősebbeket egyaránt. |
2014 - 2016 A jelenkori népi vallásosság egyik feltérképezésre váró része az az énekanyag, amit a gyülekezetek virrasztóban, a temetésen illetve esetenként a halotti torban énekelnek, de amelyek nincsenek benne a Magyar Református Énekeskönyvben. Projektünk hosszú távú célja a Romániai Református Egyház gyülekezeteinek feltérképezése a temetéshez kapcsolódó énekanyag szempontjából. A munka első része az énekeskönyvön kívüli énekek szöveg- és dallamanyagának begyűjtése és rögzítése hanghordozóra, illetve írásban. Ezzel egyrészt szeretnénk megőrizni ezt az énekanyagot. |