Máté evangéliuma egyedülálló módon tudósít nemcsak a sötétség beálltáról, a kárpit kettéhasadásáról és a százados hitvallásáról, hanem ezek közé egy különleges beszámolót is beékel egy bizonyos földrengésről és az elhunyt szentek feltámadásáról. Mennyire tekinthető eredetinek és milyen célt szolgál ez a látványelemeket hordozó bővítmény a szövegegységen belül? Hogyan kell nekünk ezeket a jeleket értenünk és értelmeznünk?
Éles Éva
A 2024-2025-ös tanév akadémiai istentiszteleteinek igehirdetési terve Péter első és második levele alapján
Közeledett a páska ünnepe, és Jézus tudta, hogy eljött az ő órája, amelyben át kell mennie e világból az Atyához. Szerette övéit e világban, szerette őket mindvégig.
Nagycsütörtök eseményeiről csak alázattal beszélhetünk. Jézus finom ideggel érzi messziről nyomán lopódzó ellenségeit. Körülnéztem: szerettem volna néhány szót váltani jó, meghitt emberekkel,
Nagyböjt végefele járunk. A böjtös lelkülethez pedig jól illik az elidőzés, a lelassulás. Ez a beszélgetés, amibe belehallgattunk mintha erre szólítana bennünket: akár régi tanítványa vagy Jézusnak, vagy éppen új, vagy a megújulást, növekedést kereső tanítványa vagy, gyere nézd meg, mi az, ami a szemed előtt végbemegy, mi az, ami a szemed előtt összekapcsolódik ebben a beszélgetésben és ami méltó, hogy arra indítson, hogy elkötelezd magad még szorosabban Jézus mellett.
Felhívjuk kedves nézőink figyelmét, hogy a következő reklám a nyugalom megzavarását okozhatja. Vakációban többet néztük a tévét, elég sűrűn felhangzott ez a riadó, egy-egy reklámblokk előtt.
A kurzus konkrétan a Mk 14–15 fejezeteit veszi vizsgálat alá. Az előadások tisztázzák Márk evangéliumának bevezetéstani kérdéseit, feltárják a passiótörténet műfajának hermeneutikai jellegzetességeit, ezt követően egy-egy perikópa exegetikai elemzése történik a már ismert módszertani szempontok alapján. Az exegetikai elemzés külön hangsúlyt fektet a Máté, Lukács és János passiótörténetekkel való összevetésre, a hasonlóságok és különbségek értékelésére.
A Hegyi Beszédben az emberek egymáshoz fűződő viszonyát ugyanaz a komolyság, mélység és radikalitás határozza meg, mint az ember és Isten kapcsolatát. Az antitézisek számolnak azzal, hogy a tanítványok Isten országának polgáraiként nem mentesülnek a gonoszsággal való konfrontációtól. Az erőszakkal való találkozásokban is meg kell mutatkoznia annak, hogy a tanítvány az Atya akaratának van alárendelve, és a megtorlás jogáról úgy mond le, hogy rábízza azt az Atyára.
Minden kezdet alkalmával Istent illeti a gondolat. Hadd nevezzük el eulógia vasárnapjának ezt a mait: amikor útjára indul egy terv, egy tanév, egy levél, egy üzenet, egy bátorítás legyen első szava eu-logia, eu-logétosz, jó-mondás, így kapcsolódva be a teremtés rendjébe, hiszen amikor útjára indítja a világunkat az Úr: eulógiát zeng – cantus firmusként – íme, minden milyen jó!
A sziklára épült, Szicília történelmének hordalékaival felékesített Enna városa jelezte, hogy nemsokára a Palermo-Catania autópálya festményszerű Etna-panorámája bukik elő és bűvöl el legalább egy órán át, míg a reptérnél elfogy az utunk és a dolce vitánk. Ennát már messze elhaladtuk, az Etnát viszont hiába kerestük, köddé vált. A homályos, triviális kontúrokon csúszkáló pillantásunkat semmi nem akasztja meg. Borús az idő, sok a felhő – gondoljuk, és elfogadjuk, hogy most elmarad az Etna-kényeztetés. Az utasfelvételnél kiderült, hogy az Etna reggel nyugtalanul ébredt.
Pages
