Scopul cercetării este de a furniza materiale exegetice pentru pastorii care oficiază slujbe de înmormântare, botez sau căsătorie. Unul dintre rezultatele așteptate ale proiectului este un volum de studii biblice care abordează texte legate de înmormântări, căsătorii și botezuri, oferind o introducere teologică pentru fiecare dintre cele trei teme.
Kató Szabolcs Ferencz
Az kutatás célja, hogy exegetikai anyagot biztosítson a kazuáliákat végző lelkipásztorok számára. A projekt egyik várható eredménye egy olyan igetanulmányos kötet, amely temetési, házasságkötési és keresztelési textusokkal foglalkozik, mindhárom témához teológiai bevezetést kínálva. A temetési rész az ókori halál- és feltámadásképzeteket tárgyalja, a házasság fejezet a bibliai szimbólumait és szokásait elemzi, míg a keresztelés a szövetség és rítustörténet fogalmaira összpontosít.
Cercetarea examină modul în care realitatea socială a congregațiilor / bisericilor s-a transformat în ultimele decenii și, în consecință, ce schimbări au avut loc în anumite domenii ale activității pastorale. Aceste schimbări reprezintă o provocare pentru biserici din două puncte de vedere.
Explicația științifică și exegeza textelor antice presupun cunoașterea mai multor limbi moarte, o înțelegere aprofundată a contextului istoric al perioadei respective și identificarea relațiilor literare dintre textul analizat și alte texte. Acest lucru nu este o sarcină ușoară pentru cititorul modern. Primul pas constă în descoperirea și formularea cât mai obiectivă a mesajului din acea vreme și din acel loc, adresat destinatarii primari.
Profetului Osea își desfășoară activitatea în sec. 8. î.Hr in Regatul de Nord (conform Os 1,1). Deși cartea în forma sa finala este cu certitudine o compoziție tânără între cărțile biblice, unele părți au fost concepute în sec. 8., reprezentând cele mai vechi documente din istoria poporului Israel. Scopul proiectului este identificarea si analizarea acelor tradiții vechi pentru a inventaria conceptele primordiale despre divinitatea venerată de către Israel.
Ágendásbeszédet mondani reformáció emlékünnepén a legkönnyebb. Miért? Mert az úrvacsoratanban különböznek leginkább a történelmi egyházak. Vitás kérdés, hogyan van jelen Jézus az úrvacsorában? Ahány felekezet, annyi nézet, és azt látjuk, hogy mindenki megpróbálja a teológiai kijelentéseket a materiális világban is lekövetni. Pl. hogyan lesz fizikailag Jézus testévé az anyagi szempontból nyilvánvalóan továbbra is kenyér és bor. Ilyesmivel könnyű megtölteni az ágendásbeszéd 6-7 percét.
Nem tudom, van-e itt valaki közöttünk a világi sajtótól? Ha van, akkor diktálom a szalagcímet és az összefoglalót. Isten gyűlöli Ézsaut. Kató Szabolcs Ferencz teológiai tanár az ERLÉSZ szovátai találkozóján prédikációját arra építette, hogy Isten haragjában nem engedi meg az edomitáknak az újrakezdést. Ezek szerint Jhwh, Izráel Istene, egy keresztény-konzervatív Isten, idegengyűlölő, rasszista és xenofób, kijelentései pedig összeegyeztethetetlenek az emberiség 21. századi értékeivel.
Joseph, the father of Jesus, and Joseph, the son of Jacob. Observations on the Joseph figure in the Gospel of Matthew. The Gospel of Matthew (Mt) connects his texts with the Old Testament in various ways. Beyond the so-called reflexive quotations, Mt alludes to several Old Testament books and episodes with keywords, motifs, and compositional arrangement. This article investigates whether Mt uses a Joseph typology from Genesis in shaping his portrayal of Joseph, the father of Jesus.
Majd’ két hete az akadémiai istentiszteletek alkalmával e textus alapján hangzott el az igehirdetés. De ne aggódjon senki, nem azt a prédikációt fogom még egyszer elmondani, hanem a készülés alkalmával ki kellett hagynom egy értékes kérdéskört, amit a mai napon szeretnék elétek hozni. Úgyhogy a mai reggelünkön összeszedegetjük azokat az igeforgácsokat, amelyeket akkor és ott a műhelyben hagytam, hogy annak lelkes tüzénél megfőzzük a reggeli kávénkat, és egy üzenettel gazdagodva folytassuk a munkát.