Magyar nyelv és irodalom I
A tárgy általános célja az irodalom és a vallásosság szerves kapcsolatának szemléltetése. Abból a feltételezésből indul ki, hogy a kultúra alapját alkotó szférák (vallás, irodalom, történelem, stb.) akkurátus megismerése csak úgy lehetséges, ha ezeket egy interdiszciplináris hálóban szemléljük és vizsgáljuk, hiszen gyakorlati megvalósulásukban is mindenképp komplementerek, szigorú elválasztásuk sem a megismerés, sem a továbbvitel szempontjából nem produktív. Az első félév anyaga szélesebb perspektívából, mintegy „madártávlatból” tekinti át egy hosszabb időszak reprezentatív jelenségeit. Kiindulópontként az irodalom ismert, de az idők folyamán leszűkítőnek bizonyult definícióit, periodizációját és kategóriáját értelmezzük át. Az így nyert tapasztalatok a továbbiakban stabil alapot biztosítanak a tárgyalandó jelenségek sokoldalú vizsgálatához, hiszen, amint bebizonyosodik, a jelenségek több diszciplína szempontjából relevánsak, illetve egy-egy folyamat vagy jelenség megismeréséhez több diszciplína módszertana és tudásrendszere szükséges. Így jönnek szóba: a historiográfia, a művészettörténet, szociográfia, intézménytörténet, és hangsúlyozottan a teológia és az irodalomtörténet. A vizsgálandó témák a kor meghatározó folyamatai szempontjából reprezentatív szövegek, szövegkorpuszok. Az áttekintendő periódus: középkor (nagyjából 15. század) – 19. század közepe.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
Az egyes korok vallási és irodalmi jelenségeinek átlátása összefüggésekben, jelenségek kontextualizálása társadalmi folyamatokban, adott irodalmi szövegtípusok értelmező olvasása (emlékirat, önéletírás, apológia).Általános kompetenciák
Szövegek értő, értelmező olvasása és feldolgozása, jelenségek hálózatának átlátása, terminológia elsajátítása és alkalmazása, szövegalkotás, interdiszciplináris módszertan elsajátítása és alkalmazása.Óraszerkezet
Időbeosztás
Heti oktatási idő | Előadás | Szeminárium | Gyakorlat | |
---|---|---|---|---|
2 óra/hét | 2 | 0 | 0 | |
28 óra/szemeszter | 28 | 0 | 0 |
Szorgalmi idő | Óra/félév | |||
---|---|---|---|---|
Összesített idő | 85 | |||
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő | 40 | |||
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen | 15 | |||
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése | 0 | |||
Személyre szabott konzultáció | 2 | |||
Szorgalmi idő összesen | 57 |
Vizsgáztatás
Az óralátogatás és a kiadott bibliográfia ismerete a szóbeli vizsga feltétele.
Bibliográfia
Könyv
- (2003): A könyvkultúra Magyarországon a kezdetektől 1800-ig. Budapest: Balassi, 218 old.
- (1990): Magyar bibliafordítások, Hunyadi János korától Pázmány Péter századáig. Budapest: Szépirodalmi Kiadó, 335 old.
- (2006): Szenci Molnár Albert és a Vizsolyi Biblia új kiadásai - Előzmények és fogadtatás. Historia Literaria 21. Budapest: Universitas Kiadó, 245 old.
- (2007): A koronatanú: Bethlen Miklós. Az „Élete leírása magától” és a XVII. századi puritanizmus. Csokonai Könyvtár 40. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó, 259 old.
- (É. N.): A Délsziget / A Rom. H. N.: K. N., 100 old.
Tanulmány könyvben
- (1997): Olvasó vagy gyűjtő? A könyvgyűjtési és olvasási szokások változása a XVII-XVIII. század fordulóján In: Balázs Mihály: Művelődési törekvések a korai újkorban. Tanulmányok Keserű Bálint tiszteletére . Szeged: JATE Press, 401-414 old.
Tanulmány folyóiratban
- (1989): Huszita-e a Huszita Biblia? Bírálat és útkeresés. In: Irodalomtörténeti Közlemények 93.1-2, 118-126 old.
- (2007): A felvilágosodás határai és határtalansága (Kételyek és tézisek az irodalomtörténet historiográfiáját illetően). In: Erdélyi Múzeum 69.3-4, 4-12 old.
- (1999): Mitológia, vallás vagy hiedelemrendszer. In: Ethnographia 110.1, 128-139 old.
Forráskiadvány
- (1858): Bethlen Miklós: Élete leírása magától (részletek) 1.. Pest: Heckenast Gusztáv, 556 old.
- (1854): Magyar mythologia. Pest: Heckenast Gusztáv, 600 old.