Szövegértelmezés I
A szövegértés, szövegértelmezés tantárgy az alapvető tanulási és szövegértési képességek fejlesztését célozza; gyakorlati jellegű.
Általános követelményei: a saját tanulási/szövegértési tevékenységre reflektálás, önszabályozás; különböző tanulási és szövegértési stratégiák és technikák megismerése és alkalmazása; a szövegtani ismeretek elsajátítása, beépítése és alkalmazása a tanulás és szövegértés folyamatában.
A tantárgy sajátos követelményei: a kognitív és kommunikációs kompetencia összefüggésének felismerése (a kompetencia fogalma, tanulási stratégiák és technikák, kommunikáció, szövegértés); tanulási stratégiák, módszerek és technikák azonosítása és alkalmazása; szövegértési stratégiák és technikák megismerése és alkalmazása; a szövegértés és tanulás közötti összefüggések felismerése; a szövegértés és szövegalkotás összefüggéseinek felismerése (olvasás-írás); a kommunikáció és szövegtan elméleti és gyakorlati kérdései; az összefüggések felismerése, elemzése (alkalmazás); a kommunikációs helyzet felismerése, szövegtani ismeretek (szövegtan, szöveg, szövegsémák és szövegtípusok/műfajok, szövegpragmatika, szövegszemantika, szöveggrammatika, olvasási stratégiák) alkalmazása a szövegértés és szövegalkotás folyamatában.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
A szövegtani ismeretek szerepének tudatosítása és alkalmazása a nem irodalmi és irodalmi szövegek megértésében; a kritikai gondolkodás és metakognicíó tudatosítása és értelmezése a megértés, értelmezés, a szövegértés és szövegalkotás tevékenységhelyzeteiben; a különböző beszédhelyzeteknek megfelelő kommunikációs stratégiák és technikák felismerése, azonosítása és alkalmazásaÁltalános kompetenciák
Reflexió a saját tanulási folyamatra, tanulási igényre (tanulási tevékenységek, kommunikáció, szakmai tevékenységek); önszabályozás; a hatékony tanulási stratégiák és technikák alkalmazása egyénileg és csoportban.Óraszerkezet
Időbeosztás
Heti oktatási idő | Előadás | Szeminárium | Gyakorlat | |
---|---|---|---|---|
2 óra/hét | 2 | 0 | 0 | |
28 óra/szemeszter | 28 | 0 | 0 |
Szorgalmi idő | Óra/félév | |||
---|---|---|---|---|
Összesített idő | 58 | |||
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő | 10 | |||
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen | 10 | |||
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése | 10 | |||
Személyre szabott konzultáció | 0 | |||
Szorgalmi idő összesen | 30 |
Vizsgáztatás
A hallgató portfóliót készít (aktív részvétel az előadás tevékenységhelyzeteiben, házi dolgozatok). A végleges jegy összetétele: írásbeli próba (50%; min. 5-ös jegy), portfólió (50%; min. 5-ös jegy).
Bibliográfia
Könyv
- (2000): XXI. század és nevelés. Budapest: Osiris Kiadó, 351 old.
- (É. N.): Kompetencia alapú oktatás. H. N.: K. N., 0 old.
- (2002): Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 143 old.
- (2008): Tanítástanulási és tanulástanítási alapismeretek. Kolozsvár: Kolozsvári Egyetemi Kiadó, 200 old.
- (2003): Tanuljunk meg tanulni! A tanulási stratégiák hatékony alkalmazásának módszerei. Budapest: Medicina Kiadó, 310 old.
- (2004): A tanulás stratégiája. Diákoknak és felnőtteknek. Debrecen: Pedellus Novitas, 204 old.
- (2008): Könyv a tanulásról. Budapest: Független Pedagógiai Intézet, 323 old.
- (2005): A tanulási stratégiák fejlesztése. Budapest: ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, 60 old.
- (1999): Leíró magyar szövegtan. Budapest: Osiris, 524 old.
- (2001): Irodalomtudomány a modern és a posztmodern korban. Budapest: Osiris Kiadó, 517 old.
- (1984): Igazság és módszer. Budapest: Gondolat Kiadó, 441 old.
- (1996): Szövegtani kaleidoszkóp 1.. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 200 old.
- (1996): Szövegtani kaleidoszkóp 2.. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 200 old.
- (2008): Az értő olvasás fejlesztése. Útmutató kézikönyv pedagógusok és pedagógusjelöltek számára. Kolozsvár: Ábel, 165 old.
Tanulmány könyvben
- (2004): Tanulás és emlékezés In: Kollár Katalin: Pszichológia pedagógusoknak . Budapest: Osiris Kiadó, 224-239 old.
- (2004): Percepció és figyelem In: Kollár Katalin: Pszichológia pedagógusoknak . Budapest: Osiris Kiadó, 192-239 old.
- (2006): Olvasástanítás: A megoldás stratégiai kérdései In: Józsa Krisztián: Az olvasási képesség fejlődése és fejlesztése . Budapest: Dinasztia Tankönyvkiadó, 17-43 old.
Tanulmánykötet
- (2006): Az olvasás múltja és jelene. Budapest: Trezor Kiadó, 607 old.