Magyar nyelv és irodalom II
A tárgy az első félévi irodalom kurzus anyagát folytatja (korban és térben), illetve mélyíti el. Általános célja az irodalom és a vallásosság szerves kapcsolatának szemléltetése. Abból a feltételezésből indul ki, hogy a kultúra alapját alkotó szférák (vallás, irodalom, történelem, stb.) akkurátus megismerése csak úgy lehetséges, ha ezeket egy interdiszciplináris hálóban szemléljük és vizsgáljuk, hiszen gyakorlati megvalósulásukban is mindenképp komplementerek, szigorú elválasztásuk sem a megismerés, sem a továbbvitel szempontjából nem produktív. Szűkebb értelemben a cél olyan jelenségek vizsgálata irodalmi példákon, amelyek ezen interdiszciplináris háló metszéspontjaiban ragadhatóak meg, konkrétan: egyháztörténeti események, teológiai irányzatok irodalmi reprezentációi. A jelenségek megértésére az eszköz egy-egy, kor vagy jelenség szempontjából releváns példát vizsgálata esettanulmány-szerűen. A fókuszba helyezett korszakok/jelenségek: felvilágosodás–deizmus, a romantika vallásossága, valamint bibliai alakok és témák irodalmi reprezentációi. Minden jelenséget magyar és világirodalmi példával is szemléltetünk.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
Az egyes korok (felvilágosodás és romantika) vallási és irodalmi jelenségeinek átlátása összefüggésekben, magyar- és világirodalmi jelenségek komparatív szemlélete, jelenségek kontextualizálása társadalmi folyamatokban, bibliai intertextusok azonosítása és értelmezése irodalmi szövegekben.Általános kompetenciák
Szövegek értő, értelmező olvasása és feldolgozása, jelenségek hálózatának átlátása, terminológia elsajátítása és alkalmazása, szövegalkotás.Óraszerkezet
Időbeosztás
Heti oktatási idő | Előadás | Szeminárium | Gyakorlat | |
---|---|---|---|---|
2 óra/hét | 2 | 0 | 0 | |
28 óra/szemeszter | 28 | 0 | 0 |
Szorgalmi idő | Óra/félév | |||
---|---|---|---|---|
Összesített idő | 85 | |||
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő | 30 | |||
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen | 10 | |||
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése | 15 | |||
Személyre szabott konzultáció | 2 | |||
Szorgalmi idő összesen | 57 |
Vizsgáztatás
Az óralátogatás és a kiadott bibliográfia ismerete a szóbeli vizsga feltétele.
Bibliográfia
Könyv
- (1996): Hogyan írjunk szakdolgozatot?. Budapest: Kairosz Kiadó, 256 old.
- (1998): Csokonai, az újrakezdések költője. Csokonai Könyvtár . Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó, 327 old.
- (1994): A felvilágosodás korának magyar irodalma. Budapest: Balassi, 431 old.
- (1999): Petőfi Sándor. Budapest: Korona Kiadó, 312 old.
- (1996): Wordsworth and the Question of Romantic Religion. Lewisburg: Bucknell University Press, 182 old.
- (1994): Madách Imre Az ember tragédiája című színművének theologiai vizsgálata. Kolozsvár: Erdélyi Református Egyházkerület, 100 old.
Tanulmány könyvben
- (2001): Nem-jel, nem-tudás, nem-idő. A bibliai Jónás könyve és Babits Jónás könyve apofatikus hermeneutikai megközelítése. In: Valami helyet . Budapest: JAK-Kijárat, 179-238 old.
- (1982): Passió és állathecc. Mészöly Miklós Filmjéről és művészetéről In: Balassa Péter: A színeváltozás . Budapest: Szépirodalmi Kiadó, 302-343 old.