Ifjúságszociológia
A kurzus célja, hogy bevezesse a lelkészjelölteket az ifjúsági kultúra-kutatás fontosabb kérdéseibe, mint például az ifjúsági korszakváltáz, az ifjúsági korszak kitolódása és a vele együtt járó fogyasztói magatartások, a szabadidő és fesztiválkutúra, az értékrendváltozás és deviancia, identitáskeresés, digitális nemzedékek, szubkultúrák és az egyházakban folyó ifjúsági munka témaköreibe. A tantárgy távlati célja a minőségi ifjúsági lelkipásztori munka előmozdítása.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
Ismeretek, készségek és képességek - az ifjúsági kultúra értése - a szubkultúrák felismerése és a velük való kommunikálás készsége - ifjúságszervezési képességek - a fiatalok pasztorálásaÁltalános kompetenciák
.Óraszerkezet
Időbeosztás
Heti oktatási idő | Előadás | Szeminárium | Gyakorlat | |
---|---|---|---|---|
2 óra/hét | 1 | 1 | 0 | |
28 óra/szemeszter | 14 | 14 | 0 |
Szorgalmi idő | Óra/félév | |||
---|---|---|---|---|
Összesített idő | 72 | |||
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő | 22 | |||
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen | 12 | |||
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése | 8 | |||
Személyre szabott konzultáció | 2 | |||
Szorgalmi idő összesen | 44 |
Vizsgáztatás
45% - A diákok kis munkacsoportokat alkotva dogoznak fel egy-egy szakirodalmi témakört, és mutatják azt be.
55% - Írásbeli záróvizsga a kötelező irodalom megjelölt tételei alapján.
Bibliográfia
Tanulmánykötet
- (2013): Magyar ifjúság 2012 - Tanulmánykötet. Budapest: Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó, 359-359 old.
- (2011): Arctalan (?) nemzedék . Budapest: Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, 392-392 old.
- (2013): Mozaik 2011. Magyar fiatalok a Kárpát-medencében . Szeged: Belvedere Meridionale, 296-297 old.
- (2012): Egyetemi élethelyzetek. Ifjúságszociológiai tanulmányok II.. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó, 258-258 old.
- (2013): Erdélyi Magyar Fiatalok 2013. Kutatásjelentés. Kolozsvár: IDEA, 176-176 old.
- (2004): Ifjúsági korszakváltás. Ifjúság az új évezredben. Szeged: Belvedere, 175-176 old.
Könyv
- (2016): Nincs kapcsolat. Hová lettek a férfiak. Budapest: Libri, 493-493 old.
- (2018): iGeneráció - Akik közösségi médián és okostelefonon nevelkedtek. Budapest: Édesvíz, 416-416 old.
- (2015): Generációk online. Budapest: Tericum Kiadó, 272-272 old.
- (2000): Kévekötők. Az erdélyi unitárius ifjúsági mozgalom története. Sepsiszentgyörgy: ODFIE, 156-156 old.
- (1999): Az erdélyi IKE története 1930-ig. Erdélyi Református Egyháztörténeti Füzetek . Kolozsvár: , 352 old.
Tanulmány folyóiratban
- (2017): Öröm és unalom a hittanórán. szempontok az élménytársadalom gyermekeinek katechéziséhez. In: Magyar Református Nevelés. Református Pedagógiai Folyóirat 4, 30-37 old.
- (2017): Szempontok a Z nemzedék katekéziséhez. In: Magyar Református Nevelés. Református Pedagógiai Folyóirat 4, 15-29 old.
- (2000): Önimádó fogyasztó vagy posztmodern törzstag. In: Café Bábel 36, 129-136 old.
- (2011): Ifjúsági szubkultúrák és „szubkulturális pedagógia” egy iskolai etnográfia fényében 11., 22-38 old.
- (2015): The minority identity and the idea of unity of the nation: the case of Hungarian minorities from Romania, Slovakia, Serbia, and Ukraine. In: Identities 22, 61-86 old.
- (2004): Erdélyi magyar ifjúsági szervezetek szervezetszociológiai elemzése. In: Erdélyi Társadalom 2., 85-112 old.
Tanulmány könyvben
- (2004): A zene mentén szerveződő mai ifjúsági csoportkultúrák In: Gábor Kálmán: Ifjúsági korszakváltás . Szeged: Belvedere, 108-121 old.