Szövegértelmezés II
A szövegértés, szövegértelmezés tantárgy az alapvető tanulási és szövegértési képességek fejlesztését célozza; gyakorlati jellegű.
Általános követelményei: a saját tanulási/szövegértési tevékenységre reflektálás, önszabályozás; különböző tanulási és szövegértési stratégiák és technikák megismerése és alkalmazása; a szövegtani ismeretek elsajátítása, beépítése és alkalmazása a tanulás és szövegértés és szövegalkotás folyamatában.
A tantárgy sajátos követelményei: a kognitív és kommunikációs kompetencia összefüggésének felismerése (a kompetencia fogalma, tanulási stratégiák és technikák, kommunikáció, szövegértés); tanulási stratégiák, módszerek és technikák azonosítása és alkalmazása; szövegértési stratégiák és technikák megismerése és alkalmazása; a szövegértés és tanulás közötti összefüggések felismerése; alkalmazás; a szövegértés és szövegalkotás összefüggéseinek felismerése (olvasás-írás); a kommunikáció és szövegtan elméleti és gyakorlati kérdései; az összefüggések felismerése, elemzése - alkalmazás; a kommunikációs helyzet felismerése, szövegtani ismeretek (szövegtan, szöveg, szövegsémák és szövegtípusok/műfajok, szövegpragmatika, szövegszemantika, szöveggrammatika, szövegstilisztika, olvasási stragétiák) alkalmazása a szövegértés és szövegalkotás folyamatában.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
A szövegtani ismeretek szerepének tudatosítása és alkalmazása a nem irodalmi és irodalmi szövegek megértésében; a kritikai gondolkodás és metakognicíó tudatosítása és értelmezése a megértés, értelmezés, a szövegértés és szövegalkotás tevékenységhelyzeteiben; a különböző beszédhelyzeteknek megfelelő kommunikációs stratégiák és technikák felismerése, azonosítása és alkalmazásaÁltalános kompetenciák
Reflexió a saját tanulási folyamatra, tanulási igényre (tanulási tevékenységek, kommunikáció, szakmai tevékenységek); önszabályozás; a hatékony tanulási stratégiák és technikák alkalmazása egyénileg és csoportban.Óraszerkezet
Időbeosztás
Heti oktatási idő | Előadás | Szeminárium | Gyakorlat | |
---|---|---|---|---|
2 óra/hét | 2 | 0 | 0 | |
28 óra/szemeszter | 28 | 0 | 0 |
Szorgalmi idő | Óra/félév | |||
---|---|---|---|---|
Összesített idő | 58 | |||
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő | 10 | |||
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen | 10 | |||
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése | 10 | |||
Személyre szabott konzultáció | 0 | |||
Szorgalmi idő összesen | 30 |
Vizsgáztatás
A hallgató portfóliót készít (aktív részvétel az előadás tevékenységhelyzeteiben, házi dolgozatok). A végleges jegy összetétele: írásbeli próba (50%; min. 5-ös jegy), portfólió (50%; min. 5-ös jegy).
Bibliográfia
Könyv
- (1999): Leíró magyar szövegtan. Budapest: Osiris, 524 old.
- (2001): A magyar nyelv szövegtana. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 380 old.
- (2001): Irodalomtudomány a modern és a posztmodern korban. Budapest: Osiris Kiadó, 517 old.
- (2007): Retorika a bölcsészeti oktatásban. Kolozsvár: Ábel, 200 old.
- (1998): Gyakorlati retorika. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 200 old.
- (1993): A korszerű retorika alapjai 1-2.. Budapest: Szemimpex Kiadó, 625 old.
Tanulmány könyvben
- (1996): Mondatgrammatika, szövegnyelvészet, szövegtan In: V. Raisz Rózsa: Anyanyelv és iskola az ezredfordulón . Budapest: Magyar Nyelvtudományi Társaság, 207-227 old.
- (1993): Szövegtípus, szerkezet és stílus In: V. Raisz Rózsa: A szöveg szerkesztése, megértése, kidolgozása és megszólaltatása . Budapest: Magyar Nyelvtudományi Társaság, 191-197 old.
- (2008): A nyelvi képek többféle csoportosításának lehetőségéről In: A. Jászó Anna: A szóképek és a szónoki beszéd . Budapest: Trezor Kiadó, 33-51 old.
Tanulmánykötet
- (2001): Nyelv – kommunikáció – cselekvés In: Pléh Csaba: Nyelv – kommunikáció – cselekvés . Budapest: Osiris Kiadó, 672 old.
- (2006): Szöveg és típus. Szövegtipológiai tanulmányok. Budapest: Tinta Könyvkiadó, 240 old.
- (2006): Az olvasás múltja és jelene. Budapest: Trezor Kiadó, 607 old.
- (2003): Szemiotikai szövegtan15. Szeged: JGYF, 200 old.
- (2003): A kontrasztív szövegnyelvészet aspektusai. Linearizáció: tematikus progresszió. Debrecen: Debreceni Egyetem Kossuth Egyetemi Kiadó, 200 old.