- HU
- EN
- RO
Bevezetés a lelkigondozásba
Az egyre összetettebb társadalom és az egyre kuszább családi viszonyok nehéz életfeladatok elé állítják a keresztyén embert. Egyesekkel nem tud megbirkózni egymagában, vagy a hozzá közel állók segítségével. A gyülekezet, különösképpen a lelkipásztor törődése és szakszerű segítsége jelentős erőforrás ezekben a helyzetekben.
A teológiai hallgatónak, aki készül a lelkigondozás szolgálatára, ismernie kell a lelkigondozás valóságos és ideális helyzetét. Az előadások érzékeltetik ennek a szolgálatnak a jelenlegi (szerény) jelentőségét a valós gyülekezeti életben, és leírják annak kellő helyét. Ezt úgy érik el, hogy leírják azokat a strukturális, teológiai, személyes és szakmai tényezőket, amelyek fenntartják az aktuális helyzetet, illetve azokat, amelyek lehetővé teszik az ideális helyzethez való közeledést. Céljuk, hogy a hallgató felismerje az elmozdulás szükségességét az ideális helyzet felé, megismerje az elmozdulás teológiai alapjait és felfedezze annak lehetőségeit.
Az előadások ugyanakkor elhelyezik a pojmenikát, a lelkigondozás elméletét, a gyakorlati teológia tudományának rendszerében.
A jövendőbeli lelkigondozónak ismernie kell azokat a folyamatokat is, amelyek az életben elakadt keresztyén (és nem keresztyén) emberben zajlanak. Ezt csak a teológialag reflektált pszichológia segítségével értheti meg a pasztorálpszichológia közvetítésében. Ezt a megértést szolgálják azok az előadások, amelyek körülírják a lelkigondozás és a pszichológia viszonyát és leírják azokat a pszichológiai irányzatokat, amelyek relevánsak az egyén lelkigondozására nézve. A hallgató ebben a félévben a kora-gyermekkori kapcsolati traumák leírásával és azok gyógyítási lehetőségeivel ismerkedik meg.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
A teológiai hallgató ismeri a lelkigondozás gyakorlatának jelenlegi és kellő helyzetét, valamint azok meghatározó tényezőit. Ennek alapján képes hatékonyan munkálkodni azon, hogy a lelkigondozás a lehető legközelebb kerüljön ideális helyéhez. Ugyanakkor el tudja helyezni lelkigondozást a (gyakorlati) teológiai diszciplínák között, valamint ismeri és érti e diszciplína teológiai alapjait. Ugyanakkor tisztában van a pojmenika és a pszichológia közötti viszonnyrendszerrel, ismeri azok lehetőségeit és határait. Ismeri a lelkigondozásra nézve releváns pszichológiai irányzatokat. Ez az ismeret lehetővé teszi, hogy szuverén módon használja azokat a lelkigondozás során.Óraszerkezet
Időbeosztás
Heti oktatási idő | Előadás | Szeminárium | Gyakorlat | |
---|---|---|---|---|
2 óra/hét | 2 | 0 | 0 | |
28 óra/szemeszter | 28 | 0 | 0 |
Szorgalmi idő | Óra/félév | |||
---|---|---|---|---|
Összesített idő | 148 | |||
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő | 100 | |||
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen | 20 | |||
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése | 0 | |||
Személyre szabott konzultáció | 0 | |||
Szorgalmi idő összesen | 120 |
Vizsgáztatás
Szóbeli
Bibliográfia
Könyv
- (2008): Seelsorge, Begleitung, Begegnung, Lebensdeutung im Horizont des christlichen Glaubens. Neukirchen-Vluyn: Neukirchener Verlag, 1-515 old.
- (2007): Handbuch der Seelsorge. Grundlagen und Profile, 1-531 old.
- (2003): Pasztorálpszichológia 4. .. Interdiszciplináris szakkönyvtár , 1-679 old.
- (2003): Pasztorálpszichológia. Budapest: Semmelweis Egyetem TF, 1-679 old.
- (2009): Seelsorge. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 1-413 old.
- (2005): Current Psychoterapies, 1-527 old.
- (2009): Pastoralpsychologie. Ein Lehrbuch . Neukirchen-Vluyn: Neukirchener Verlag, 1-702 old.
- (2012): Pasztorálantropológia. Károli Könyvek , 1-509 old.