Lelkigondozói identitás
A hallgatóknak meg kell ismerniük a lelkigondozás két alapvető formáját: a jelenlétet és a párbeszédet, és képesnek kell lenniük a helyzetnek megfelelő módszer kiválasztására és alkalmazására.
A hallgatóknak meg kell ismerniük azokat a nyelvi és kommunikációs elméleteket, amelyek alapos ismerete nélkülözhetetlen a lelkigondozói beszélgetések szakszerű vezetéséhez. Képesnek kell lenniük arra, hogy önállóan alkalmazzák a lelkigondozói helyzetekhez illő kommunikációs módszereket és technikákat.
A diákoknak meg kell ismerniük a villámbeszélgetés elméleti és gyakorlati alapjait, hogy gyülekezeti szolgálatuk során képesek legyenek ezt a különleges beszélgetési módszert alkalmazni.
A hallgatóknak meg kell ismerniük a lelkigondozói szakmai ás személyi kompetenciák elméleti alapjait, hogy ezek segítségével fejleszthessék saját képességeiket.
A diáknak meg kell ismernie a reflektálás elméletét és bevált módszereit, hogy ezek segítségével gyakorolni tudja a tapasztalati tanulást.
Végül fontos, hogy felismerje saját korlátait, mert így szakmai és személyes segítséget tud kérni.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
1. Ismeretek A hallgatók alaposan ismeri a lelkigondozói beszélgetések különböző formáit és elméleti hátterét. Megérti a lelkigondozás területén nélkülözhetetlen szakmai és személyes kompetenciák elméleti alapjait. Tisztában van a reflektálás elméleti alapjaival és gyakran alkalmazott módszereivel. 2. Képességek A diák képes felidézni a lelkigondozói beszélgetéssel kapcsolatos tudását és azt alkalmazni a megfelelő lelkigondozási formák felismerésére, személyes és szakmai kompetenciák kifejlesztésére és megerősítésére, valamint a reflektáláshoz. 3. Attitűd és önállóság A hallgató konstruktív módon közelít a kurzus által nyújtott tudáshoz, és önállóan alkalmazza azt a helyes lelkigondozói hozzáállás kialakítására és megerősítésére. Fejleszti a reflexió képességét a kompetenciák javítása, a szakmai tudás erősítése és az tapasztalatalapú tanulás elősegítése érdekében.Általános kompetenciák
1. Ismeretek A hallgató tisztában van az emberi kommunikáció törvényszerűségéivel és megérti azokat. Tudja, hogy a szakmaiság milyen fontos és hasznos. 2. Képességek A diák képes felhasználni a tudását a jobb és hatékonyabb kommunikáció érdekében. 3. Attitűdök és önállóság A diák kritikusan közelíti meg saját gyakorlatát, nyitottan értékeli azt és törekedik a személyes és szakmai fejlődésre.Óraszerkezet
Időbeosztás
Heti oktatási idő | Előadás | Szeminárium | Gyakorlat | |
---|---|---|---|---|
2 óra/hét | 2 | 0 | 0 | |
28 óra/szemeszter | 28 | 0 | 0 |
Szorgalmi idő | Óra/félév | |||
---|---|---|---|---|
Összesített idő | 100 | |||
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő | 60 | |||
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen | 6 | |||
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése | 6 | |||
Személyre szabott konzultáció | 0 | |||
Szorgalmi idő összesen | 72 |
Vizsgáztatás
A hallgató a szorgalmi időszak alatt először részletekben tanulja meg a tananyagot, majd a megszerzett tudásról részletvizsgán ad számot.
A részletvizsgák ösztönöznek a folyamatos tanulásra és elősegítik a tudás mélyebb elsajátítását, hosszú távú megőrzését és könnyebb előhívását.
A vizsgaidőszakban elsősorban a résztananyagok közötti összefüggések ismeretéről adnak számot. Ez a vizsga arra ösztönöz, hogy felismerjék az összefüggéseket és tudatosítsák a tananyag egységességét.
Bibliográfia
Könyv
- (2010): Reflecteren kun je leren. Basisboek voor pastoraat en geestelijke verzorging. Kampen: Kok, 1-360 old.
- (2002): The Art of Listening. Dialogue, Shame and Pastoral Care, 1-218 old.
- (2011): Een theorie van de presentie. Den Haag: Boom uitgevers, 1-918 old.
- (2008): Seelsorge, Begleitung, Begegnung, Lebensdeutung im Horizont des christlichen Glaubens. Neukirchen-Vluyn: Neukirchener Verlag, 1-515 old.
- (1986): A közvetlen emberi kapcsolat szabályszerűségei , 1-235 old.
- (2007): Handbuch der Seelsorge. Grundlagen und Profile, 1-531 old.
- (2004): GABALs großer Methodenkoffer. Grundlagen der Kommunikation. Offenbach: GABAL Verlag, 1-296 old.
- (2007): Gespreksvoering bij geestelijke verzorging. Een methodische ondersteuning om betekenisvolle gesprekken te voreren , 1-234 old.
- (2005): A lelkigondozói beszélgetés lélektana, 1-186 old.
- (2003): Pasztorálpszichológia. Budapest: Semmelweis Egyetem TF, 1-679 old.
- (2009): Villámbeszélgetések a lelkigondozásban és a tanácsadásban. Módszertani bevezetés, 1-170 old.
- (2004): Négyszemközt, 1-223 old.