Bevezetés a lelkigondozásba

Az egyre összetettebb társadalom és az egyre kuszább családi viszonyok nehéz életfeladatok elé állítják a keresztyén embert. Egyesekkel nem tud megbirkózni egymagában, vagy a hozzá közel állók segítségével. A gyülekezet, különösképpen a lelkipásztor törődése és szakszerű segítsége jelentős erőforrás lehet ezekben a helyzetekben. A valóság azt mutatja, hogy ez az erőforrás erőtlen és jelentéktelen.
A teológiai hallgatónak, aki felkészül a lelkigondozás szolgálatára, ismernie kell a lelkigondozás valóságos és ideális helyzetét. Az előadások érzékeltetik ennek a szolgálatnak a jelenlegi (szerény) jelentőségét a valós gyülekezeti életben, és leírják annak kellő helyét. Mindezt úgy érik el, hogy leírják azokat a strukturális, teológiai, személyes és szakmai tényezőket, amelyek fenntartják az aktuális kedvezőtlen helyzetet, illetve azokat, amelyek lehetővé teszik az ideális helyzethez való közeledést. Céljuk, hogy a hallgató felismerje az elmozdulás szükségességét az ideális helyzet felé, megismerje az elmozdulás teológiai alapjait és felfedezze annak lehetőségeit.
Az előadások ugyanakkor elhelyezik a pojmenikát, a lelkigondozás elméletét, a gyakorlati teológia tudományának a rendszerében.
A jövendőbeli lelkigondozónak ismernie kell azokat a belső folyamatokat is, amelyek az életben elakadt keresztyén (és nem keresztyén) emberben zajlanak. Ezeket csak a teológialag reflektált pszichológia segítségével értheti meg a pasztorálpszichológia közvetítésében. Ezt a megértést szolgálják azok az előadások, amelyek körülírják a lelkigondozás és a pszichológia viszonyát és leírják azokat a pszichológiai irányzatokat, amelyek relevánsak az egyén lelkigondozására nézve. A hallgató ebben a félévben a kora-gyermekkori kapcsolati traumák leírásával és azok gyógyítási lehetőségeivel ismerkedik meg.

Kompetenciák

Sajátos kompetenciák

A teológiai hallgató megismeri a lelkigondozás gyakorlatának jelenlegi és kellő helyzetét, valamint azok meghatározó tényezőit az előadások tartalma által. Ugyanakkor kialakul benne a lelkigondozás gyakorlatára reflektáló attitűd az előadások elemző jellege és konfrontáló szerkezete által. Ezek alapján képes lesz hatékonyan munkálkodni azon, hogy a lelkigondozás a lehető legközelebb kerüljön ideális helyéhez. Ugyanakkor el tudja helyezni lelkigondozást a (gyakorlati) teológiai diszciplínák között, valamint ismeri és érti e diszciplína teológiai alapjait. Egyszersmind tisztában van a pojmenika és a pszichológia közötti viszonyrendszerrel, ismeri azok lehetőségeit és határait. Kellő mélységben Ismeri a lelkigondozásra nézve releváns pszichológiai irányzatokat, ami lehetővé teszi, hogy szuverén módon használja azokat a lelkigondozás során. Kialakul benne a felelős szakmaiság attitűdje.

Általános kompetenciák

A diákok megtanulják kritikusan elemezni az egyházi és társadalmi valóságot és felfedni a disfunkciókat. A valósághoz való kritikus visonyulás magatartásformává válik és képessé teszi a diákot az önálló gondolkodásra és cselekvésre. Az önálló gondolkodás irányát az ideál határozza meg és így kialakul a diákokban a folyamatos jobbítás attitűdje.

Időbeosztás

Heti oktatási idő Előadás Szeminárium Gyakorlat
2 óra/hét 2 0 0
28 óra/szemeszter 28 0 0
Szorgalmi idő Óra/félév
Összesített idő 100
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő 65
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen 7
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése 0
Személyre szabott konzultáció 0
Szorgalmi idő összesen 72

Vizsgáztatás

A diákok írásos vizsga keretében adnak számot ismereteikről.
Az írásos vizsga lehetőleg több részre bomlik az előadások fő tematikái mentén. A részletvizsgák egy részét a szorgalmi időszakban teszik le anna érdekében, hogy megőrizhessék az elsajátított ismereteket. A kisebb tananyag megtanulása lehetővé teszi annak tartós elraktározását.
A rész-tanyagok ismereteinek összekapcsolása érdekében lesz egy záróvizsga, amelyen a diák a témák közötti összefüggések felismeréséről ad számot.

Bibliográfia

Könyv