Önismereti és gyülekezetismereti gyakorlat II
A hallgatók, az egyházi (szakmai) gyakorlatok rendjén, önismeretet és önazonosság-tudatot fejlesztő beszélgetésekben vesznek részt. Ezen beszélgetések a témaközpontú interakcionális modellben történnek. Ószövetségi elhívás-küldetéstörténetek, valamint a témával kapcsolatos tanulmányok, cikkek feldolgozása, megbeszélése kapcsán a beszédkészséget (is) fejleszteni kívánjuk.
Az önismereti kollokviumok mellett, a hallgatók gyülekezetismereti látogatásokon vesznek részt. Ezeknek az a célja, hogy irányítottan és szervezetten kapcsolatba kerüljenek azokkal a gyülekezetekkel, melyek tanulmányaik elvégzése után lelkipásztori szolgálatukra várnak. A látogatásokról, az előre megállapított szempontok szerint (gyülekezetismereti űrlap), a hallgatók ekkléziasztikai (gyülekezetismereti) jegyzeteket készítenek.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
Egyrészt az interaktív beszélgetések jó keretet biztosítanak a hallgatóknak arra, hogy Istenre, nagynevű teológusainkra, valamint egymásra figyelve, az elhívás-, küldetéstudatukat (hivatástudatukat) már a tanulmányok elején számba vegyék, és önmagukat ezeknek tükrében jobban megismerjék.Másrészt pedig az egyház (különböző gyülekezetek) életének valós kérdéseivel szembesülve, olyan konkrét ekkléziasztikai helyzetek válnak belülről is (a lelkipásztorok ismertetése által) láthatóvá, melyek egyfelől formálják a hallgatók ekkléziológiai látását és ekkléziasztikai érzékenységét, másfelől a szolgálat sokféleségét, örömeit és kudarcait látva, a teológiai tanulmányozás szempontjából (is) motiváló hatású.
Óraszerkezet
Időbeosztás
Heti oktatási idő | Előadás | Szeminárium | Gyakorlat | |
---|---|---|---|---|
4 óra/hét | 0 | 2 | 2 | |
56 óra/szemeszter | 0 | 28 | 28 |
Szorgalmi idő | Óra/félév | |||
---|---|---|---|---|
Összesített idő | 98 | |||
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő | 10 | |||
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen | 0 | |||
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése | 30 | |||
Személyre szabott konzultáció | 2 | |||
Szorgalmi idő összesen | 42 |
Vizsgáztatás
A munkafolyamatot egy esszé-szerű dolgozat zárja. Téma: A mai erdélyi lelkipásztori eszménykép
Bibliográfia
Tanulmánykötet
- (1997): Magyar református önismereti olvasókönyv. Budapest: Kálvin János Kiadó, 496 old.
- (2001): Önazonosság és küldetés. Kolozsvár: Erdélyi Református Egyházkerület, 188 old.
Könyv
- (2008): Követés. Budapest: Luther, 270 old.
- (1941): Isten rostájában 3.. Budapest: Franklin-Társulat, 567 old.
Tanulmány folyóiratban
- (1917): A reformátorok lelkipásztori eszménye. In: Az Út 1., 223-228 old.
- (1922): A magyar kálvinista lelkipásztor eszménye (I). In: Református Szemle 16., 408-413 old.
- (1922): A magyar kálvinista lelkipásztor eszménye (II). In: Református Szemle 16., 424-426 old.
- (1924): A lelkipásztor kísértései. In: Az Út 9., 30-86 old.
- (1924): A lelkipásztor nehézségei. In: Az Út 9., 111-113 old.
- (1942): A lelkipásztori élet nehézségei. In: Az Út 27., 26-29 old.
- (1916): A gyülekezeti munka előfeltételei. In: Az Út 1., 32-117 old.
- (1923): Mester és tanítvány. In: Az Út 8., 3-6 old.