Unitárius etika I
Az emberi cselekedetek mozgatórugója, motiváló ereje mélyen az emberi gondolkodásban gyökerezik. Egy helyzethez való viszonyulást nem csupán maga a helyzet alakít, hanem a döntés egy gondolkodásmód, egy világkép, egy életfelfogás hatására születik meg. A hallgatót a társadalom számtalan olyan kihívás elé állítja, amelyben a döntés csupán a keresztény hagyomány átfogó ismerete révén lehetséges. Az Unitárius etika I tárgy célja az erkölcstan alapfogalmainak tisztázása. Az erkölcsi cselekedet, illetve ennek eredményének bemutatásával igyekszik felkelteni az érdeklődést általában a keresztény erkölcstan, és specifikusan az unitárius erkölcstan iránt. A tárgy keretében áttekintjük a keresztény erkölcstan történetét és bevezetjük a hallgatót az értékek világába. Ebben különös figyelmet kap az élet értéke, illetve ezzel összefüggésben az élet értékét fenyegető, romboló, pusztító, vagy megsemmisítő élethelyzetek egyéni és közösségi bemutatása. A tárgy kitér időszerű bioetikai kérdéseknek a keresztény értékrend szempontjából való erkölcsi értékelésére is. A hallgató ezáltal egy átfogó képet kap az unitárius keresztény etika napjaink társadalmában és kereszténységében elfoglalt helyét és szerepét illetően. A keresztény értékek és a társadalom iránti felelősség hangsúlyozása révén a hallgató elmélyítheti vallásos hitét, lelki életét.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
Az Unitárius etika I tárgy, amely a keresztény értékrend rendszerezett bemutatását tűzte ki célul, képessé teszi a hallgatót arra, hogy társadalmi vagy személyes kérdésekben ezeknek az értékeknek az ismeretében dönthessen. A hallgató képes lesz arra, hogy saját (egyházi) közösségének az értékrendjét, az élet tisztelete iránti elkötelezettségét rendszerezett formában képviselni tudja különböző, sajátos élethelyzetekben és fórumokon. A hallgató képes teológiailag reflektálni a társadalmat foglalkoztató aktuális bioetikai kérdésekre.Általános kompetenciák
A tárgy fejleszti a hallgató képességeit abban a tekintetben, hogy egy elvet nyilvánosan fölvállaljon és képviseljen, azt rendszerezett formában bemutassa. Azáltal, hogy a tárgy a különböző tudományterületekről származó információkat rendszerezi a keresztény teológia szemszögéből, fejleszti a hallgató szintetizáló képességét.Óraszerkezet
Időbeosztás
Heti oktatási idő | Előadás | Szeminárium | Gyakorlat | |
---|---|---|---|---|
2 óra/hét | 2 | 0 | 0 | |
28 óra/szemeszter | 28 | 0 | 0 |
Szorgalmi idő | Óra/félév | |||
---|---|---|---|---|
Összesített idő | 108 | |||
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő | 40 | |||
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen | 40 | |||
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése | 0 | |||
Személyre szabott konzultáció | 0 | |||
Szorgalmi idő összesen | 80 |
Vizsgáztatás
A hallgató aktívan részt vesz az egyes etikai kérdéseket tárgyaló kurzusokon, bekapcsolódik a téma feldolgozásába, mely aktivitás a végleges jegy 30%-ának felel meg. A másik 70%-t a vizsgaszesszióban elnyert vizsga eredménye teszi ki.
Bibliográfia
Könyv
- (2008): Unitárius erkölcstan. Kolozsvár: Erdélyi Unitárius Egyház, 262 old.
- (1939): Erkölcstan, unitárius nézőpontból. Kolozsvár: K. N., 88 old.
- (1993): Christian Ethics. A Historical Introduction. Louisville: Westminster John Knox Press, 352 old.
- (1899): A keresztény hittudomány összege az unitáriusok szerint. Kolozsvár: Unitárius Egyház Képviselő Tanácsa, 412 old.
- (1991): Emberré lenni, vagy birtokolni? A tulajdonnal, a személyi kibontakozással és a nemiséggel kapcsolatos keresztény felelősség. Budapest: Szent József, 195 old.
- (1988): Újszövetségi etika. Budapest: Kálvin Kiadó, 179 old.
- (1995): A Short History of Christian Thought. Oxford: Oxford University Press, 480 old.
- (2005): A keresztény középkor. Marosvásárhely: Mentor Kiadó, 1-277 old.
- (1915): Valóság és érték. Kolozsvár: K. N., 100 old.
- (1994): A Tízparancsolat. Budapest: Iránytű, 301 old.
Tanulmány folyóiratban
- (1939): A hegyi beszéd etikája. In: Keresztény Magvető 71., 210-215 old.
- (1996): A protestantizmus szerepe a magyar művelődés történetében. In: Keresztény Magvető 102., 20-30 old.
Tanulmánykötet
- (1998): On Moral Medicine. Theological Perstectives in Medical Ethics. Grand Rapids: Eerdmans, 1022 old.