Vallástörténet II

A kurzus célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a világvallások jelentőségéről, különös tekintettel azok születésére, fejlődésére és jelenkori szerepére. Az előadások során megismerkedünk a különböző vallások alapítóival és meghatározó személyiségeivel, valamint a legfontosabb vallási irányzatok és iskolák tanításaival. A kurzus során átfogóan tárgyaljuk a vallások világképét, a megváltás különböző útjait, az etikai értékeket és normákat. Emellett kiemelt figyelmet fordítunk a rituálékra – beleértve az ünnepeket, szokásokat, áldozatokat, imát és meditációt –, melyek mind hozzájárulnak a vallások identitásának és gyakorlati értékeinek megértéséhez. A kurzus célja, hogy a hallgatók a világvallások ismeretén keresztül képesek legyenek átlátni azok kulturális és spirituális hatásait, és ezek alapján kompetensen működhessenek közösségi vezetőként.

Kompetenciák

Sajátos kompetenciák

Sajátos kompetenciák: Alapvető vallási tudás megszerzése – A hallgatók képesek lesznek átfogó képet alkotni a világvallások történeti és kulturális jelentőségéről, felismerve a vallások fejlődésének szakaszait és a különböző irányzatokat. Etikai és normatív rendszerek elemzése – Megértik a különféle vallások etikai tanításait, normáit és a megváltás különféle útjait, amelyek alapvető jelentőségűek a lelkészi munka számára. Rituálék és szertartások ismerete – Képesek lesznek értelmezni és elemezni a különféle vallási rituálékat és szokásokat, beleértve az ünnepeket, imákat, áldozatokat és meditációs formákat, felismerve ezek szerepét a vallási identitásban és a közösségi életben. Vallási alapítók és tanítók szerepének megértése – A hallgatók ismereteket szereznek a vallások alapítóinak, nagy tanítóknak és vallási vezetőknek életéről, tanításaikról, és jelentőségükről, ezáltal erősítve az iránymutatást és a példamutatást a vallási életben.

Általános kompetenciák

Általános kompetenciák: Kulturális érzékenység és megértés fejlesztése – A vallási jelenségek elemzése révén a hallgatók képesek lesznek jobban megérteni a különböző kultúrák belső összefüggéseit és társadalmi dinamikáit. Összehasonlító vallástudományi ismeretek – A hallgatók fejlesztik azon képességüket, hogy összehasonlító módon vizsgálják a világvallásokat, különbségeik és hasonlóságaik feltárásával. Vallási és kulturális sokféleség iránti nyitottság – A különböző vallások tanulmányozása során a hallgatók nyitottabbá válnak más hitrendszerek és szokások iránt, ami elengedhetetlen a lelkészi hivatás interkulturális közegében. Vallások közötti párbeszéd előmozdítása – A hallgatók képessé válnak arra, hogy irenikus módon megközelítsék a különféle vallási tradíciókat, támogatva ezzel a vallási sokszínűség tiszteletét és a vallásközi párbeszédet.

Időbeosztás

Heti oktatási idő Előadás Szeminárium Gyakorlat
2 óra/hét 1 1 0
28 óra/szemeszter 14 14 0
Szorgalmi idő Óra/félév
Összesített idő 103
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő 30
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen 15
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése 25
Személyre szabott konzultáció 5
Szorgalmi idő összesen 75

Vizsgáztatás

Kiselőadás (20%)
Leírás: A hallgatók rövid, 10–15 perces kiselőadást készítenek egy világvallásról, bemutatva annak történeti kontextusát, alapvető tanításait, szertartásait és erkölcsi elveit.
Értékelési szempontok:
Történeti és kulturális háttér ismertetése.
Hitelesség és információgazdagság.
Előadói készségek és összefüggések bemutatása.
Esszé (30%)
Leírás: A hallgatók 1500–2000 szavas esszét készítenek, amely egy kiválasztott vallás történeti fejlődését, hatásait és modern értelmezését vizsgálja.
Értékelési szempontok:
Alapos kutatói munka és források megfelelő használata.
Elemző és kritikai gondolkodás.
Strukturált, logikus érvelés és összefüggések feltárása.
Szóbeli záróvizsga (40%)
Leírás: A szóbeli záróvizsga a kiadott kurzus alapján, tételhúzúsos vizsga, amely a kurzus során tárgyalt vallások történeti, teológiai és kulturális ismereteire épülő ismereteket mérjük fel.
Értékelési szempontok:
Pontos és részletes válaszadás.
A vallási és kulturális összefüggések megértése.
Kritikai elemzés és a tanultak integrálása.
Részvétel és aktivitás a szemináriumokon (10%)
Leírás: A hallgatók aktív részvétele a szemináriumi foglalkozásokon, konstruktív hozzájárulás a vitákhoz és a csoportmunkához.

Bibliográfia

Könyv