The objective of this study is not to provide an exhaustive theological analysis, but to explore the multifaceted implications—biblical, historical, theological, ecumenical, and ecclesiastical—that are essential for forming a well-rounded perspective on the contentious issue of rebaptism that has sparked considerable debate within our Church community.
A Protestáns Teológiai Intézet tanárai által publikált tanulmányok
2024
In: Studia Doctorum Theologiae Protestantis 15 (2024), 263-271 |
2023
In: Visky Sándor Béla, Papp György (Kolozsvári Protestáns Teológiai Intézet - Egyetemi Műhely Kiadó 2023), 319-339 A Radikális Ortodoxia kortárs teológiai irányzat az angolszász akadémiákon. Legmeghatározóbb alakjának, John Milbanknak egyik programadó írását vizsgálom, melyet ’Posztmodern kritikai augusztinianizmus’ címmel tett közzé. Az írás alcíme: rövid summa negyvenkét válaszban fel nem tett kérdésekre. Az áttekinthetőség kedvéért a szerteágazó három és fél tucatnyi választ négy nagyobb tematikus egységbe tömörítem, a következő beosztással. Az első egységben a teológia új helyzetéről szóló gondolatokat mutatom be (a posztmodern, szubjektum, narratíva, nihilizmus fogalmak mentén). |
2022
In: Kolumbán Vilmos József Praeceptor historiae ecclesiasticae. Tanulmányok Buzogány Dezső 65. születésnapjára 30 (Kolozsvári Protenstáns Teológiai Intézet -- Egyetemi Műhely Kiadó 2022), 679-691 Miután az irányzat alapszemléletét, névértelmezését és néhány sajátos gondolattömbjét egy korábbi tanulmányomban ismertettem , majd egy következőben John Milbank egyik programadó iratának teológiai értelmezését és elhelyezését kíséreltem meg , jelen írásomban e programiratot magát kívánom – minden további értelmezést mellőzve – a magyar olvasó számára elérhetővé tenni. |
In: Gijsbert van den Brink, Cornelis van der Kooi: Keresztyén dogmatika (Exit Kiadó 2022), 7-10 Ajánlom ezt a munkát azoknak, akiknek a hite keresi a megértést, megértésük a cselekvést, cselekvésük a szeretetet, szeretetük pedig reménységet gyújt, melynek fényénél "megláthatják a láthatatlant" (Zsid 11,27). |
2021
In: Balogh Csaba, Kolumbán Vilmos József Az Írás bűvöletében. Tanulmányok Adorjáni Zoltán 65. születésnapjára (Kolozsvári Protestáns Teológiai Intézet 2021), 703-721 A Radikális Ortodoxia kortárs keresztény teológiai és filozófiai irányzat. Általánosan elfogadott vélekedés szerint ez az alig három évtizede, Cambridge-i akadémiai körből indult szemléletmód a legmarkánsabb az utóbbi idők teológiai eseményeinek sorában. John Milbank 1990-ben megjelent Theology and Social Theory című nagyhatású munkája adta meg az alaphangot, ezt követte a Catherine Pickstock és Graham Ward szerzőtársakkal együtt kiadott tanulmánykötet, mely a mozgalom névadó munkája is egyben (Radical Orthodoxy: A New Theology, 1999). |
In: Péter István Az őrállók. Emlékkönyv dr. Molnár János tiszteletére (Presa Universitară Clujeană - Kolozsvári Egyetemi Kiadó 2021), 129-155 Amikor 1999-ben a Radikális Ortodoxia című tanulmánykötet a Routledge kiadónál Londonban és New Yorkban megjelent, a tekintélyes kanadai filozófus és társadalomtudós, Charles Taylor lelkesen üdvözölte. Ajánlásában megállapítja: „A Radikális Ortodoxia egy rendkívül ösztönző gyűjtemény. |
In: Vladimir Jankélévitch: A megbocsátás (Exit Kiadó 2021), 7-9 Vladimir Jankélévitch személyében és gondolkodásában annak a három nagy tradíciófolyamnak az ötvözetét jeleníti meg, amely két évezreden keresztül meghatározta Európa szellemi identitását: a zsidó, a görög és a keresztény örökség szerves egységet alkot gondolatvilágában. Nemzedéktársaival – Emmanuel Lévinasszal, Paul Ricoeurrel és másokkal – a 20. |
In: Puskás Attila, Gárdonyi Máté Minden dolog kezdete és végső célja. Istentani kérdések egykor és ma 12 (Szent István Társulat az Apostoli Szentszék Könykiadója 2021), 198-236 Társadalmi elköteleződését tekintve kifejezetten baloldali gondolkodónk nem átallja Párizs - és híres egyeteme, a Sorbonne - szekularizált, ateista-egzisztencialista légkörében Isten nevét leírni. Mégpedig nem alkalomszerűen, elvétve, periférikusan, valamiféle önfitogtató szellemi dacból, hanem számtalanszor, mégpedig úgy, hogy az Isten-kérdés filozófiájának szerves részévé, sőt megalapozó mozzanatává válik. |
2020
In: Studia Universitatis Babeș-Bolyai. Theologia Reformata Transylvanica 65 (2020), 114-139 Vladimir Jankélévitch (1903–1985) a párizsi Sorbonne Egyetemének |
In: Fazakas Sándor - Kovács Krisztián Mielőtt megformáltalak az anyaméhben... 8 (Debreceni Református Hittudományi Egyetem 2020), 117-134 Több milliárd dolláros üzletággá nőtte ki magát a világban a béranyaipar. Hogyan illeszthető egy ilyen szenvtelen közgazdasági megállapítás a megszülető emberi élet misztériumához? Az alábbiakban röviden ismertetem a béranyaság jelenségét, valamint az ezzel kapcsolatos alapfogalmakat, ennek romániai jogállását és gyakorlatát más országok szabályozásának kontextusában, végül pedig néhány etikai szempontot fogalmazok meg a problémaegyüttesre nézve. |
2019
In: Olga Lukacs, Alpár Csaba Nagy, István Péter From Movement to Inheritance. Hidden Assets from the Treasury of Hungarian Reformation 59 (Vandenhoeck & Ruprecht 2019), 71-82 This paper introduces the subject with a scriptural approach, then explores it on the following three levels. Lies in our relationship with God is seen as a sign of mistrust towards him. Lies in the relationship with the other suspends the autonomy of one’s fellow human beings, deny their personal existence and cancels the relationship of trust with them. How can a person lie to himself/herself ? The relationship between lying and identity is conceived as self-deception, loss of freedom and openness. |
2018
In: Studia Universitatis Babeș-Bolyai. Theologia Reformata Transylvanica 63 (2018), 75-82 Does Jankélévitch identify the Source of creation with that thorne-crowned one of the nonsense of the cross? It seems that Jankélévitch is not only very close to the teaching of the church, but also identifies with its most important element, the redeeming death of Christ. And this is not only valid for the young philosopher before the War, but also for the mature thinker in the years following the Holocaust, the author of the Moral philosophy. |
In: Református Szemle 111 (2018), 36-46 Az alábbi dolgozat a francia filozófus Pardonner? című, 1971-ben publikált szövegét elemzi, amely bizonyos értelemben ellentéte a szerző korábbi megnyilatkozásának. Megelőző munkája, a Le pardon (1967) nyugodt kijelentőmódjával szemben a Pardonner? mintha kérdésessé tenné az előző álláspontját. |
In: Studia Universitatis Babeș-Bolyai. Theologia Reformata Transylvanica 63 (2018), 60-74 Szerzőnk szemléletében az idő is éppen úgy változik, mint a folyó, melybe nem léphetünk be két alkalommal. A szenvedés okozása és tapasztalata e két transzcendens valóság együttese átalakítja a tettest és áldozatot; ennek alapján lehetne elévültnek tekinteni a vétket. Az elévülés azonban sohasem helyettesítheti a bocsánatot. A felejtés nem morális aktus. A hiányos emlékezet felületesség, a túl erős emlékezés azonban haragot szül. Spirituális kapzsiságra utalhat azonban, ha valaki a gonosz tapasztalatának integrálását a megbocsátás útján mintegy hőstettet kívánja véghezvinni. |
In: Berszán István A reformáció aktualitásai (Egyetemi Műhely Kiadó - Bolyai Társaság 2018), 195-207 Lehet-e köze a XX. század második felében a Sorbonne morálfilozófusának a reformáció egyik szellemi atyjához, Kálvinhoz? Földrajzilag mindenképpen, hisz volt úgy, hogy ugyanazokat az utcákat rótták, és az sem mellékes, hogy egy nyelvet beszéltek – mindezt persze négyszáz esztendő távlatában. |
2017
In: Unger Zoltán Föld és Ég II. Tudomány és hit. Geológia és teológia (Magyarhoni Földtani Társulat 2017), 69-76 Minden tudomány szükségképpen eljut a maga határáig, a horizontnak addig a vonaláig, ahol összeér az ég és föld. A fizikai valóság vizsgálata metafizikai kérdésekbe torkollik. Aki például asztrofizikusként az ősrobbanással foglalkozik, óhatatlanul is beleütközik az olyan jellegű kérdésekbe, melyeket a szoros értelemben vett tudomány aligha válaszolhat meg. Mi okozta magának a Big Bangnek a szinguláris eseményét? Miféle idő és miféle tér képzelhető el a téridő keletkezése előtt? Működhetnek-e ott törvények, ahol még egyetlen atom, egyetlen elektron sem létezik? |
In: Református Szemle 110 (2017), 619-631 Ez a tanulmány a felmentés problémáját elemzi Vladimir Jankélévitch gondolkodásában. A felmentés a sértett fél azon próbálkozása, hogy a mélyen elrejtett emberi gonoszságon túl olyan külső mozzanatokat találjon, amelyek motiválhatták az elkövetőt. Az oknyomozó eltökéltségével keresi a választ az "unde malum?" kérdésére. |
In: Studia Universitatis Babeș-Bolyai. Theologia Reformata Transylvanica 2 (2017), 58-73 The God of Jankélévitch is creative energy, eternal acting goodness and love, but it is not a person and does not personally know its creations. It does not rule, does not enter into a covenant, does not bring redemption at the cost of its own heartbreak, does not judge sins and does not forgive them, does not speak, does not give commandments, does not conquer death, does not resurrect the dead, and does not offer eternal life. |
In: Fazakas Sándor A protestáns etika kézikönyve (Kálvin Kiadó - Luther Kiadó 2017), 53-90 Nagy horderejű döntésekbe nem szólhat bele mindenki; beszélni viszont minden ember beszél. És az is kommunikál, akinek valamilyen betegség korlátozza beszédkészségét. A homo loquens tágabb értelemben a kommunikáló ember. Dolgozatunk elsősorban a beszéd etikájának az alapkérdéseit kívánja feltárni és kritikailag bemutatni, ezt azonban csakis ennek a tágabb kontextusnak a figyelembevételével tehetjük meg. |
In: Szűcs Ferenc Egyetemes és református. A Második Helvét Hitvallás mai üzenetei (Kálvin Kiadó 2017), 160-175 Az ötödfél évszázados II. Helvét Hitvallás tizenegyedik fejezetében ez áll: "Aeterni Dei aeternum filium credimus et docemus hominis factum esse filium, ex semine Abrahae atque Davidis, non ex viri coitu, quod Hebion dixit, sed conceptum purissime ex Spiritu Sancto, et natum ex Maria semper virgine, sicut diligenter nobis historia explicat evangelica.” Némileg meglepő Bullinger hitvallásában a krisztológiai meghatározás általam kiemelt része, miszerint az örökkévaló Isten örökkévaló Fia a mindenkor szűz Máriától született. |
2016
In: Ungvári Zrínyi Imre Identitás, konfliktus és politikai közösség 30 (Pro Philosophia -Egyetemi Műhely Kiadó 2016), 161-182 Előadásunk egyház és állam viszonyrendszerét kívánja feltárni Dietrich Bonhoeffer értelmezésében (1906 – 1945). Etikai gondolkodásának az egysége Krisztusra épül: mind az egyház, mind az állam az Ő uralma alatt áll. Isten parancsának négy mandátumon keresztül kell megvalósulnia a világban, melyek a házasság (család), a munka (kultúra), a mindenkori politikai kormányzat, valamint az egyház. |
In: Református Szemle 109 (2016), 37-54 |
In: Református Szemle 109 (2016), 169-190 |
In: Studia Universitatis Babeș-Bolyai. Theologia Reformata Transylvanica 61 (2016), 54-66 A törvény: méltányosság. A folytatás őre. És persze alkalom az önhitt moralizálásra. Az evangélium: jó hír. A lehetetlenné vált folytatás folytatásának a jó híre. És persze alkalom az olcsó kegyelem igénylésére. |
2015
In: Studia Universitatis Babeș-Bolyai. Theologia Reformata Transylvanica 60 (2015), 63-72 |
In: Collegium Doctorum 11 (2015), 165-188 Az elmúlt húsz esztendőben tudományos igényű szociálpszichológiai felmérések egész sora kutatja, hogy milyen hatással van a megbocsátás az egyén szellemi és testi egészségre, emberi kapcsolataira, az érintett közösségekre illetve a társadalom egészének épségére. A téma vallásos és pszichológiai elemzése kézenfekvő, de mit mondhat minderről a filozófia? Jelen tanulmány elsősorban filozófiatörténeti jellegű: a kérdéssel foglalkozó egyik jelentős kortárs megközelítés kritikai bemutatása kíván lenni. |
In: Studia Doctorum Theologiae Protestantis 6 (2015), 193-221 Paul Ricœur utolsó nagy munkája, a 2000-ben megjelent La mémoire, l’histoire, l’oubli a következő kérdéskörrel foglalkozik: „a múlt reprezentciója az emlékezet és történelem szintjén, a felejtés kockázatának árnyékában”, avagy „egy hiányzó dolog jelenvaló reprezentációja”. Ennek legpregnánsabb képi megjelenítését és drámai sűrítését a szerző a wiblingeni kolostorban (Ulm) megpillantott szoborkompozícióban véli felfedezni. |
In: Ungvári Zrínyi Imre Az élet gondnokai és az ember szabadsága (K. N. 2015), 149-169 |
In: Református Szemle 108 (2015), 277-277 |
2014
In: Erdélyi Múzeum 3 (2014), 110-114 |
In: Ungváry Zrínyi Imre Életterünk a kommunikáció. A társadalmi kommunikáció és a média etikai problémái (Egyetemi Műhely 2014), 70-88 |
In: Református Szemle 107 (2014), 577-593 |
2013
In: Bonhoeffer, Dietrich Az egyház lényege (Exit 2013), 7-16 |
2012
In: Studia Doctorum Theologiae Protestantis 3 (2012), 245-255 |
2011
In: Studia Universitatis Babeș-Bolyai. Theologia Reformata Transylvanica 2011 (2011), 15-44 A Total Eclipse of God. Notes to the Theology of Dorothee Sölle. Sölle’s world of ideas would be profoundly true, and would carry much more weight in the attempts made for the renewal of theology, if she had consistently kept the non-commutative order of cause (God) and effect (intellect), instead of carelessly mixing the two. Because it is true that the gospel preached in this spiritually disintegrated, indifferent age, an age that questions with virtuosity the very meaning of existence, should give prominent place to the relation of intellect and personality to God. |
In: Veress Károly, Ungvári Zrínyi Imre Válságtapasztalatok és etikai távlatok (Kolozsvári Egyetemi Kiadó 2011), 215-224 |
2010
In: Studia Universitatis Babeș-Bolyai. Theologia Reformata Transylvanica (2010), 44-53 The spiritual atmosphere can be pure and impure, life nourishing or stifling. The physical atmosphere can also be pure or polluted, life nourishing or stifling. In this context pure air means the abundance of man’s physical living conditions, the pureness and the absence of harm in the whole ecological system, ensuring man’s living space. It also means the balance, which has to exist between the food- and energy resources of our planet for the daily needs of its 7 billion inhabitants. |
2009
In: Bodó Márta Érték, értelem, lelkiség (Verbum 2009), 127-139 Jelen dolgozat, amit inkább meditatív előadásnak neveznék, röviden, 12 pontban mutatja fel azokat a csomópontokat, ahol a Frankl-i gondolat és érzésvilág, világszemlélet és látásmód metszi a bibliai kijelentést, ennek szemléletbeli alapvonalait, a „bibliai dinamikus totalitást” (Sárkány Péter kifejezése). A következő kérdésköröket elemezzük: Isten természete, a rossz és a szenvedés problémája, az idő és a cselekvés értéke a múló időben, a megbocsátás szükségszerűsége és ajándéka, a létezés elfogadása minden ellentmondásossága dacára. |
In: Studia Universitatis Babeș-Bolyai. Theologia Reformata Transylvanica (2009), 51-74 |
In: Visky Sándor Béla Az értelem élete - az élet értelme (Egyetemi Műhely 2009), 55-69 Jelen dolgozat, amit inkább meditatív előadásnak neveznék, röviden, 12 pontban mutatja fel azokat a csomópontokat, ahol a Frankl-i gondolat és érzésvilág, világszemlélet és látásmód metszi a bibliai kijelentést, ennek szemléletbeli alapvonalait, a „bibliai dinamikus totalitást”. A következő kérdésköröket elemezzük: Isten természete, a rossz és a szenvedés problémája, az idő és a cselekvés értéke a múló időben, a megbocsátás szükségszerűsége és ajándéka, a létezés elfogadása minden ellentmondásossága dacára. |
In: Studia Universitatis Babeș-Bolyai. Theologia Reformata Transylvanica (2009), 61-69 |
In: Béres Tamás Történet – Metafora – Párbeszéd. Előadások, írások és beszélgetések a tudomány, hit és vallás kapcsolatáról (Kálvin János Kiadó 2009), 261-295 |
2008
In: Igazság és élet (2008), 63-69 |
In: Studia Universitatis Babeș-Bolyai. Theologia Reformata Transylvanica (2008), 45-60 |
2007
In: Studia Universitatis Babeș-Bolyai. Theologia Reformata Transylvanica (2007), 32-40 |
In: Revista de Bioetica si Teologie 2007 (2007), 77-97 "Lamentabili sunt aceia care in orbia lor, accepta valabilitatea traditiei in domeniul fizicii in loc de ratiune si experiment; trebuie sa fim ingroziti de greseala acelora care in teologie pun ratiunea in locul Scripturii si a traditiei Parintilor." (Blaise Pascal) |
2006
In: Adorjáni Zoltán Emlékkönyv Tőkés István 90. születésnapjára (Protestáns Teológiai Intézet 2006), 381-406 |
2005
In: Református Szemle 98 (2005), 644-676 |