A klasszikus ógörög nyelv koiné dialektusa az Újszövetség eredeti nyelve. Az órák célja a klasszikus koiné-görög nyelv alapjainak elsajátítása. A szentírás-tudomány elmélyítése érdekében a hallgatók négy szemeszterben megtanulnak görögül olvasni és írni, megismerkednek a nyelvtan alapjaival, a nyelv alapszókincsével és ezen keresztül az újszövetségi alapelemeivel. Hangsúlyos a morfológia, a mondattan a nyelvgyakorlat során kerül előtérbe. Mivel a tantárgy végcélja a Biblia olvasása és fordítása, a nyelvtanulás is speciálisan erre irányul majd. Ezért a hallgatók bibliai szövegeken gyakorolva megtanulják az Újszövetség szövegének fordítását és felkészülnek annak szakszerű értelmezésére.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
Az írás-olvasás illetve a legelemibb nyelvtani alapismeretek elsajátításával a hallgató képes elolvasni a görög nyelvű szövegeket, illetve elkezdi megtanulni az alaktani szövegelemzés módszereit. Az eddig elsajátított alaktani ismeretek birtokában a hallgató képes felismerni a görög nyelv és kifejezésmód sajátosságait, és érzékeli az eredeti szöveg és a lehetséges fordítások közötti különbségeket.
Időbeosztás
Heti oktatási idő |
Előadás |
Szeminárium |
Gyakorlat |
2 óra/hét |
1 |
1 |
0 |
28 óra/szemeszter |
14 |
14 |
0 |
Szorgalmi idő |
Óra/félév |
Összesített idő |
103 |
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő |
50 |
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen |
22 |
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése |
0 |
Személyre szabott konzultáció |
3 |
Szorgalmi idő összesen |
75 |
Vizsgáztatás
- A félév során időben teljesíteni kell minden megírandó nyelvtani ismeret-ellenőrző tesztet. Vizsgára álláshoz az összes teszt alkalmával legalább 7-est kell elérni. Összefoglaló tesztírásra egy-egy nyelvtani egység végén kerül sor, míg rövid, „ötperces teszteket” gyakrabban fognak írni.
- A kitűzött memoritereket pontosan el kell sajátítani. Nem arra vagyok kíváncsi, hogy a hallgató képes-e bemagolni egy hosszabb vagy rövidebb szöveget, hanem arra, ha képes-e értelemszerűen elmondani egy-egy megtanult igeszakaszt.
- A paradigma-táblázatok ismerete mellett érteni kell a ragozások logikáját is.
- A félév végi vizsgán egyidejűleg több kompetenciát kérünk számon: olvasási készség, nyelvtani ismeretek alkalmazása, szókincs ismerete, szövegértés.
- A hallgató munkaportfoliót készít, amelyet vizsgán úgymond „meg kell védenie”. Ez a dokumentumcsomag tartalmazza a különböző megoldott gyakorlatokat (írás- és betűismereti gyakorlatok, nyelvtani és nyelvi feladatok), a félév során megírt teszteket, a szakirodalom alapján készített táblázatokat, esetleges nyelvtani jegyzeteket, az órai jegyzetből átírt és szótár segítségével kiegészített szójegyzéket. Mind a portfolió, mind pedig a tesztek megírásánál fontos követelmény a szépírás.