A héber nyelv az Ószövetség legfontosabb eredeti nyelve. Ennek megfelelően az órák célja a klasszikus (bibliai) héber nyelv alapjainak elsajátítása. A szentírás-tudomány elmélyítése érdekében a hallgatók négy szemeszterben megtanulnak bibliai héber nyelven olvasni és írni, megismerkednek a bibliai héber nyelvtan alapjaival, alapszókincsével és ezen keresztül a héber bibliai gondolkodásmód alapelemeivel. A morfológia, a mondattan elsősorban a nyelvgyakorlat során kerül előtérbe. Mivel a tantárgy végcélja a Biblia olvasása és fordítása, a nyelvtanulás is speciálisan erre irányul. Ezért a hallgatók bibliai szövegeken gyakorolva megtanulják a bibliai héber szöveg fordítását és felkészülnek annak szakszerű értelmezésére.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
Az írás-olvasás illetve a legelemibb nyelvtani alapismeretek elsajátításával a hallgató olvasni tudja a héber nyelvű szövegeket, illetve elkezdi megtanulni az alaktani szövegelemzés módszereit. Az elsajátított alaktani ismeretek birtokában a hallgató képes felismerni a héber nyelv és kifejezésmód sajátosságait, és érzékeli az eredeti szöveg és a lehetséges fordítások közötti különbségeket.
            
  
  
  
      
      
         
      
                  | 
            #           | 
                  
            Cím           | 
                  
                       | 
              
    
    
          
                  | 
            1           | 
                  
            A héber írás-olvasás: I. rész           | 
                  
                       | 
              
          
                  | 
            2           | 
                  
            A héber írás-olvasás: II. rész           | 
                  
                       | 
              
          
                  | 
            3           | 
                  
            A főnév neme és száma           | 
                  
                       | 
              
          
                  | 
            4           | 
                  
            A héber gyökrendszer: névszói gyökök mintái, gyenge gyökök, prefixumokkal képzett főnevek           | 
                  
                       | 
              
          
                  | 
            5           | 
                  
            Geminata tövű főnevek, szegoláták, rendhagyó többesszámú főnevek           | 
                  
                       | 
              
          
                  | 
            6           | 
                  
            Határozott névelő; Prepozíciók: bö, kö, lö, min; A we kötőszó; A Svá szabályai; Nominális mondatok           | 
                  
                       | 
              
          
                  | 
            7           | 
                  
            Melléknevek; A min prepozíció speciális használata; Főnévi appozíciók           | 
                  
                       | 
              
          
                  | 
            8           | 
                  
            Az igegyökök csoportosítása mássalhangzóik szerint; A qal participium activum és passivum alak- és mondattani kérdései           | 
                  
                       | 
              
          
                  | 
            9           | 
                  
            Személyes névmások, névmási személyragok, a tárgy jelölésének lehetőségei           | 
                  
                       | 
              
          
                  | 
            10           | 
                  
            A vonatkozó névmás; vonatkozó mellékmondatok; a "yesh" partikula használata; a tagadás formái; kérdő mondatok, felkiáltás és nyomatékosítás; az "asher" kötőszói használata           | 
                  
                       | 
              
          
                  | 
            11           | 
                  
            A status constructus alak- és mondattani kérdései; a melléknév felsőfoka; a "kol" melléknév használata           | 
                  
                       | 
              
          
                  | 
            12           | 
                  
            Birokos személyragokkal ellátott főnevek; Szövegtagolási jelek           | 
                  
                       | 
              
          
                  | 
            13           | 
                  
            A perfectum/qatal forma; qal perfectum alak- és mondattani kérdései; a perfectum tagdása; a "he" directivus           | 
                  
                       | 
              
          
                  | 
            14           | 
                  
            A gutturális- és gyenge igék qal perfectuma           | 
                  
                       | 
              
      
     
  
  
  
  
  
  
 Időbeosztás
				
					
						| Heti oktatási idő | 
						Előadás | 
						Szeminárium | 
						Gyakorlat | 
					
				
					
						| 2 óra/hét | 
						1 | 
						1 | 
						0 | 
					
						| 28 óra/szemeszter | 
						14 | 
						14 | 
						0 | 
					
				
				
					
						| Szorgalmi idő | 
						Óra/félév | 
					
				
					
						| Összesített idő | 
						103 | 
					
				
					
						| A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő | 
						50 | 
					
						| További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen | 
						22 | 
					
						| Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése | 
						0 | 
					
						| Személyre szabott konzultáció | 
						3 | 
					
					
						| Szorgalmi idő összesen | 
						75 | 
					
				
			
Vizsgáztatás
- A félév során időben teljesíteni kell minden megírandó nyelvtani ismeret-ellenőrző tesztet. Vizsgára álláshoz az összes teszt alkalmával legalább 7-est kell elérni. Összefoglaló tesztírásra egy-egy nyelvtani egység végén kerül sor, míg rövid, „ötperces teszteket” gyakrabban fognak írni.
 
- A kitűzött memoritereket pontosan el kell sajátítani. Nem arra vagyok kíváncsi, hogy a hallgató képes-e bemagolni egy hosszabb vagy rövidebb szöveget, hanem arra, ha képes-e értelemszerűen elmondani egy-egy megtanult igeszakaszt. 
 
- A paradigma-táblázatok ismerete mellett érteni kell a ragozások logikáját is.
 
- A félév végi vizsgán egyidejűleg több kompetenciát kérünk számon: olvasási készség, nyelvtani ismeretek alkalmazása, szókincs ismerete, szövegértés.
 
- A hallgató munkaportfoliót készít, amelyet vizsgán úgymond „meg kell védenie”. Ez a dokumentumcsomag tartalmazza a különböző megoldott gyakorlatokat (írás- és betűismereti gyakorlatok, nyelvtani és nyelvi feladatok), a félév során megírt teszteket, a szakirodalom alapján készített táblázatokat, esetleges nyelvtani jegyzeteket, az órai jegyzetből átírt és szótár segítségével kiegészített szójegyzéket. Mind a portfolió, mind pedig a tesztek megírásánál fontos követelmény a szépírás.