A héber nyelv az Ószövetség legfontosabb eredeti nyelve. Ennek megfelelően az órák célja a klasszikus (bibliai) héber nyelv alapjainak elsajátítása. A szentírás-tudomány elmélyítése érdekében a hallgatók négy szemeszterben megtanulnak bibliai héber nyelven olvasni és írni, megismerkednek a bibliai héber nyelvtan alapjaival, alapszókincsével és ezen keresztül a héber bibliai gondolkodásmód alapelemeivel. A morfológia, a mondattan elsősorban a nyelvgyakorlat során kerül előtérbe. Mivel a tantárgy végcélja a Biblia olvasása és fordítása, a nyelvtanulás is speciálisan erre irányul. Ezért a hallgatók bibliai szövegeken gyakorolva megtanulják a bibliai héber szöveg fordítását és felkészülnek annak szakszerű értelmezésére.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
Az írás-olvasás illetve a legelemibb nyelvtani alapismeretek elsajátításával a hallgató olvasni tudja a héber nyelvű szövegeket, illetve elkezdi megtanulni az alaktani szövegelemzés módszereit. Az elsajátított alaktani ismeretek birtokában a hallgató képes felismerni a héber nyelv és kifejezésmód sajátosságait, és érzékeli az eredeti szöveg és a lehetséges fordítások közötti különbségeket.
# |
Cím |
|
1 |
A héber írás-olvasás: I. rész |
|
2 |
A héber írás-olvasás: II. rész |
|
3 |
A főnév neme és száma |
|
4 |
A héber gyökrendszer: névszói gyökök mintái, gyenge gyökök, prefixumokkal képzett főnevek |
|
5 |
Geminata tövű főnevek, szegoláták, rendhagyó többesszámú főnevek |
|
6 |
Határozott névelő; Prepozíciók: bö, kö, lö, min; A we kötőszó; A Svá szabályai; Nominális mondatok |
|
7 |
Melléknevek; A min prepozíció speciális használata; Főnévi appozíciók |
|
8 |
Az igegyökök csoportosítása mássalhangzóik szerint; A qal participium activum és passivum alak- és mondattani kérdései |
|
9 |
Személyes névmások, névmási személyragok, a tárgy jelölésének lehetőségei |
|
10 |
A vonatkozó névmás; vonatkozó mellékmondatok; a "yesh" partikula használata; a tagadás formái; kérdő mondatok, felkiáltás és nyomatékosítás; az "asher" kötőszói használata |
|
11 |
A status constructus alak- és mondattani kérdései; a melléknév felsőfoka; a "kol" melléknév használata |
|
12 |
Birokos személyragokkal ellátott főnevek; Szövegtagolási jelek |
|
13 |
A perfectum/qatal forma; qal perfectum alak- és mondattani kérdései; a perfectum tagdása; a "he" directivus |
|
14 |
A gutturális- és gyenge igék qal perfectuma |
|
Időbeosztás
Heti oktatási idő |
Előadás |
Szeminárium |
Gyakorlat |
2 óra/hét |
1 |
1 |
0 |
28 óra/szemeszter |
14 |
14 |
0 |
Szorgalmi idő |
Óra/félév |
Összesített idő |
103 |
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő |
50 |
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen |
22 |
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése |
0 |
Személyre szabott konzultáció |
3 |
Szorgalmi idő összesen |
75 |
Vizsgáztatás
- A félév során időben teljesíteni kell minden megírandó nyelvtani ismeret-ellenőrző tesztet. Vizsgára álláshoz az összes teszt alkalmával legalább 7-est kell elérni. Összefoglaló tesztírásra egy-egy nyelvtani egység végén kerül sor, míg rövid, „ötperces teszteket” gyakrabban fognak írni.
- A kitűzött memoritereket pontosan el kell sajátítani. Nem arra vagyok kíváncsi, hogy a hallgató képes-e bemagolni egy hosszabb vagy rövidebb szöveget, hanem arra, ha képes-e értelemszerűen elmondani egy-egy megtanult igeszakaszt.
- A paradigma-táblázatok ismerete mellett érteni kell a ragozások logikáját is.
- A félév végi vizsgán egyidejűleg több kompetenciát kérünk számon: olvasási készség, nyelvtani ismeretek alkalmazása, szókincs ismerete, szövegértés.
- A hallgató munkaportfoliót készít, amelyet vizsgán úgymond „meg kell védenie”. Ez a dokumentumcsomag tartalmazza a különböző megoldott gyakorlatokat (írás- és betűismereti gyakorlatok, nyelvtani és nyelvi feladatok), a félév során megírt teszteket, a szakirodalom alapján készített táblázatokat, esetleges nyelvtani jegyzeteket, az órai jegyzetből átírt és szótár segítségével kiegészített szójegyzéket. Mind a portfolió, mind pedig a tesztek megírásánál fontos követelmény a szépírás.