A család lelkigondozása a rendszerszemlélet alapján
A kurzus egyik célkitűzése, hogy bevezesse a diákokat a rendszerszemléletbe. A hallgató elsajátítja e szemlélet elméleti hátterét , alapelveit, gondolat- és fogalomrendszerét.
A kurzus emellett felmutatja a rendszerszemlélet lelkigondozói jelentőségét:
1) látni az embert annak kapcsolati renszerében
2) észlelni a családrendszer működését
3) felfedezni a családrendszerben rejlő erőforrásokat
4) ismerni a családrendszer fejlődését és a fejlődési szakaszokkal kapcsolatos preventív lehetőségeket.
A szemináriumok körvonalazzák azokat az élethelyzeteket és lelkiállapotokat, amelyekben lelkigondozói segítségre van szükség.
A diákok megismerik ezen élthelyzetek, illetve lelkiállapotok jellegzetességeit, hogy kialakítsák az azoknak megfelelő lelkigondozói magatartásokat.
Kompetenciák
Sajátos kompetenciák
A teológiai hallgató elsajátítja azokat a rendszerszemléletű ismereteket, amelyek szükségesek a családtagok és a családrendszerek dinamikájának észleléséhez. Ugyanakkor kimunkálja azon képességét, hogy meglássa a családtagoknál és a rendszerben tapasztalható diszfunkciókat (diagnózis felállítása). Egyszersmind szert tesz a rendszerszemlélet alapján tevékenykedő lelkigondozói attitűdre, amely segíti őt az önálló lelkigondozói munkában. A diák ismeri azokat az élethelyzeteket, amelyekben lelkigondozói segítségre van szükség. Ez segíteni fogja őt a pasztorális alkalmasság kimunkálásában, a pasztorális attidút kialakításában, a lgyülekezeti elkigondozás megszervezésében (a szervezői szerepkör betöltésében). Ugyanakkor ismeri a kritikus élethelyzetek és lelkiállapotok jellegzetességeit, amelyek képesítik őt azoknak megfelelelő lelkigondozói segjtésre.Általános kompetenciák
A diák ismeri általában a rendszerek működésének elveit (kibernetika) és dinamikáját. Képes meglátni azokat a törvényszerűségeket és kölcsönhatásokat, amelyek mghatározzák a különböző renszdszerek működését. Arra is képes, hogy felfedezze és leírja a rendszerek közötti kölcsönhatásokat. A diák felismeri azokat az élethelyzeteket, amelyekben segjtséget kell nyújtani, illetve az élethelyzetek jellegzetességeit, amelyek segítik őt a megfelelő viszonyulás megtalálsában.Óraszerkezet
Időbeosztás
Heti oktatási idő | Előadás | Szeminárium | Gyakorlat | |
---|---|---|---|---|
4 óra/hét | 2 | 2 | 0 | |
56 óra/szemeszter | 28 | 28 | 0 |
Szorgalmi idő | Óra/félév | |||
---|---|---|---|---|
Összesített idő | 196 | |||
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő | 100 | |||
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen | 30 | |||
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése | 10 | |||
Személyre szabott konzultáció | 0 | |||
Szorgalmi idő összesen | 140 |
Vizsgáztatás
A hallgató zárthelyi dolgozatban bizonyítja, hogy elsajátította azt ez elméletet, amely a családok és a családtaok lelkigondozásának az alapját képezi és átlátja annak alkalmazási lehetőségeit.
Bibliográfia
Könyv
- (2001): Kapcsolatok kiegyensúlyozásának dialógusa, 1-407 old.
- (2010): Összetartozásban. A kontextuális segítésről 9.. Teológia Praxis . Kolozsvár: Exit, 1-359 old.
- (2009): A harmadik - akivel nem számoltak 3.. Teológia Praxis . Kolozsvár: Exit, 1-231 old.
- (2007): Handbuch der Seelsorge. Grundlagen und Profile, 1-531 old.
- (2008): Nemzedékről nemzedékre. Kolozsvár: Exit Kiadó, 1-352 old.
- (2005): Systhemische Seelsorge. Impulse der Familien- und Systemtherapie für die kirchliche Praxis, 1-304 old.
- (2012): Christelijke dogmatiek, 1-722 old.
Tanulmány könyvben
- (2018): Kire néz a lelkigondozás, és mi a célja? In: Literáty Zoltán: Quoniam tecum est fons vitae in lumine tuo videbimus lumen . Károli Könyvek . Budapest: Károli Gáspár Református Egyetem és a L'Harmattan Kiadó, 29-41 old.
- (2017): Die Seinsordnung und die Seele Europa's In: Gijsbert van den Brink: Protestant Traditions and the Soul of Europe . Beihefte zur Ökumenischen Rundschau 110. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt, 159-171 old.
- (2013): "Amint én is megkönyörültem rajtad..." In: Kiss Jenő: Megmásíthatatlan jogigény. Betekintés a kontextuális segítésbe 16.. Teológia Praxis . Kolozsvár: Exit, 101-114 old.
Tanulmány folyóiratban
- (2019): A csomópont-létezés és velejárói. In: Theológiai Szemle 62.4, 229-234 old.
- (2018): A kontextuális lelkigondozásról dióhéjban. In: Embertárs 14.1, 3-9 old.
- (2018): Egzisztenciális vétek, egzisztenciális adósság. In: Embertárs 14.1, 49-61 old.
- (2017): Megbékélés, exoneráció, megbocsátás. In: Theológiai Szemle 60.4, 283-289 old.