A család lelkigondozása a rendszerszemlélet alapján

A kurzus egyik célja, hogy a diákokat megismertesse a rendszerszemlélettel. A hallgatók megismerik ennek elméleti alapjait, alapelveit, valamint a kapcsolódó gondolati és fogalmi rendszert.
A kurzus továbbá bemutatja a rendszerszemlélet lelkigondozói fontosságát:
1) az ember szemlélése kapcsolati rendszerében
2) a családi rendszer működésének megfigyelése
3) a családi rendszerben rejlő erőforrások feltárása
4) a családi rendszer fejlődésének és a fejlődési szakaszokhoz kapcsolódó preventív lehetőségek megismerése.

A szemináriumok bemutatják azokat az élethelyzeteket és lelki állapotokat, ahol szükség van lelkigondozói segítségre.
A diákok tanulmányozzák ezeket a helyzeteket és állapotokat, hogy kifejlesszék a megfelelő lelkigondozói hozzáállást.

Kompetenciák

Sajátos kompetenciák

1. Ismeretek A teológiai hallgató elsajátítja azokat a rendszerszemléletű ismereteket, amelyek szükségesek a családtagok és a családrendszerek dinamikájának észleléséhez. 2. Készségek, képességek Ugyanakkor kimunkálja azon képességét, hogy meglássa a családtagoknál és a rendszerben tapasztalható diszfunkciókat (diagnózis felállítása). Egyszersmind szert tesz a rendszerszemlélet alapján tevékenykedő lelkigondozói attitűdre, amely segíti őt az önálló lelkigondozói munkában. 3. Attitűd és önállóság A hallgató tisztában van azokkal az élethelyzetekkel, amikor lelki segítségre lehet szükség. Ez elősegíti a helyzetnek megfelelő pasztorális készségek fejlesztését, a pasztorális hozzáállás kialakítását, valamint a gyülekezeti lelkigondozás megszervezését (a szervező szerepkör betöltésével). Ismeri a kritikus élethelyzetek és lelkiállapotok sajátosságait és ez alkalmassá teszi őt a megfelelő lelkigondozói segítségnyújtásra.

Általános kompetenciák

1. Ismeret és képesség A diák általában ismeri a rendszerek működési elveit (kibernetika) és dinamikáját. Képes felismerni azokat a törvényszerűségeket és kölcsönhatásokat, amelyek meghatározzák a különböző rendszerek működését. Emellett képes arra is, hogy felfedezze és leírja a rendszerek közötti kölcsönhatásokat. 2. Attitűd és önállóság A diák képes felismerni azokat az élethelyzeteket, amikor segítséget kell nyújtania, valamint azokat a jellegzetességeket, amelyek elősegítik a helyes hozzáállás kialakítását.

Időbeosztás

Heti oktatási idő Előadás Szeminárium Gyakorlat
4 óra/hét 2 2 0
56 óra/szemeszter 28 28 0
Szorgalmi idő Óra/félév
Összesített idő 160
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő 80
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen 14
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése 10
Személyre szabott konzultáció 0
Szorgalmi idő összesen 104

Vizsgáztatás

A hallgató a szorgalmi időszak alatt először részletekben tanulja meg a tananyagot (rendszerszemléletű lelkigondozás kurzusát és a szeminárium elméleti részét), majd a megszerzett tudásról részletvizsgán ad számot.
A részletvizsgák ösztönöznek a folyamatos tanulásra és elősegítik a tudás mélyebb elsajátítását, hosszú távú megőrzését és könnyebb előhívását.
A vizsgaidőszakban elsősorban a résztananyagok közötti összefüggések ismeretéről adnak számot. Ez a vizsga arra ösztönöz, hogy felismerjék az összefüggéseket és tudatosítsák a tananyag egységességét.

A szemináriumok során bemutatja a neki kiosztott lelkigondozói jegyzőkönyvet a meghatározott szempontok szerint.

A rendszerszemléletű lelkigondozás kurzus vizsgájának eredménye a végső osztályzat 70%-át adja, míg a szemináriumi feladatok, valamint az elméletből tett vizsga a maradék 30%-ért felelnek.

Bibliográfia

Könyv