A család lelkigondozása a rendszerszemlélet alapján

A kurzus egyik célkitűzése, hogy bevezesse a diákokat a rendszerszemléletbe. A hallgató elsajátítja e szemlélet elméleti hátterét , alapelveit, gondolat- és fogalomrendszerét.
A kurzus emellett felmutatja a rendszerszemlélet lelkigondozói jelentőségét:
1) látni az embert annak kapcsolati renszerében
2) észlelni a családrendszer működését
3) felfedezni a családrendszerben rejlő erőforrásokat
4) ismerni a családrendszer fejlődését és a fejlődési szakaszokkal kapcsolatos preventív lehetőségeket.

A szemináriumok körvonalazzák azokat az élethelyzeteket és lelkiállapotokat, amelyekben lelkigondozói segítségre van szükség.
A diákok megismerik ezen élthelyzetek, illetve lelkiállapotok jellegzetességeit, hogy kialakítsák az azoknak megfelelő lelkigondozói magatartásokat.

Kompetenciák

Sajátos kompetenciák

A teológiai hallgató elsajátítja azokat a rendszerszemléletű ismereteket, amelyek szükségesek a családtagok és a családrendszerek dinamikájának észleléséhez. Ugyanakkor kimunkálja azon képességét, hogy meglássa a családtagoknál és a rendszerben tapasztalható diszfunkciókat (diagnózis felállítása). Egyszersmind szert tesz a rendszerszemlélet alapján tevékenykedő lelkigondozói attitűdre, amely segíti őt az önálló lelkigondozói munkában. A diák ismeri azokat az élethelyzeteket, amelyekben lelkigondozói segítségre van szükség. Ez segíteni fogja őt a pasztorális alkalmasság kimunkálásában, a pasztorális attidút kialakításában, a lgyülekezeti elkigondozás megszervezésében (a szervezői szerepkör betöltésében). Ugyanakkor ismeri a kritikus élethelyzetek és lelkiállapotok jellegzetességeit, amelyek képesítik őt azoknak megfelelelő lelkigondozói segjtésre.

Általános kompetenciák

A diák ismeri általában a rendszerek működésének elveit (kibernetika) és dinamikáját. Képes meglátni azokat a törvényszerűségeket és kölcsönhatásokat, amelyek mghatározzák a különböző renszdszerek működését. Arra is képes, hogy felfedezze és leírja a rendszerek közötti kölcsönhatásokat. A diák felismeri azokat az élethelyzeteket, amelyekben segjtséget kell nyújtani, illetve az élethelyzetek jellegzetességeit, amelyek segítik őt a megfelelő viszonyulás megtalálsában.

Időbeosztás

Heti oktatási idő Előadás Szeminárium Gyakorlat
4 óra/hét 2 2 0
56 óra/szemeszter 28 28 0
Szorgalmi idő Óra/félév
Összesített idő 196
A kiadott kurzus, bibliográfia és órajegyzetek elsajátításához szükséges idő 100
További dokumentálódás könyvtárban, interneten, adatbázisokban vagy terepen 30
Szemináriumi dolgozatok, esszék, záródolgozatok elkészítése 10
Személyre szabott konzultáció 0
Szorgalmi idő összesen 140

Vizsgáztatás

A hallgató zárthelyi dolgozatban bizonyítja, hogy elsajátította azt ez elméletet, amely a családok és a családtaok lelkigondozásának az alapját képezi és átlátja annak alkalmazási lehetőségeit.

Bibliográfia

Könyv

Tanulmány könyvben

  • Kiss Jenő (2018): Kire néz a lelkigondozás, és mi a célja? In: Literáty Zoltán: Quoniam tecum est fons vitae in lumine tuo videbimus lumen . Károli Könyvek . Budapest: Károli Gáspár Református Egyetem és a L'Harmattan Kiadó, 29-41 old.
  • Kiss Jenő (2017): Die Seinsordnung und die Seele Europa's In: Gijsbert van den Brink: Protestant Traditions and the Soul of Europe . Beihefte zur Ökumenischen Rundschau 110. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt, 159-171 old.
  • Kiss Jenő (2013): "Amint én is megkönyörültem rajtad..." In: Kiss Jenő: Megmásíthatatlan jogigény. Betekintés a kontextuális segítésbe 16.. Teológia Praxis . Kolozsvár: Exit, 101-114 old.

Tanulmány folyóiratban